Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Fastighetsvetenskap: Vetenskapliga perspektiv och metoder för fastighetsvetare
Engelsk benämning
Scientific Methodology in Real Estate Science
Kurskod
FF320F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-08-20
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
FF312F Fastighetsvetenskap: Finansiering och värdering av fastigheter, 7,5 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall utveckla en grundläggande förståelse för olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter och relatera dessa till konkreta forskningsmetoder. Syftet är även att studenten skall utveckla en fördjupad förståelse av relationen mellan vetenskaplig teori och praktik genom att planera ett vetenskapligt arbete inom ämnet fastighetsvetenskap och därigenom utveckla både sitt akademiska skrivande och förståelsen för ett vetenskapligt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen är indelad i tre delmoment:
1 Vetenskapsteori och filosofi
- Vetenskapsteori – olika kunskapsteoretiska utgångspunkter
- Vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig forskning anpassad till det tvärvetenskapliga ämnet fastighetsvetenskap.
- Rättsvetenskapliga och naturvetenskapliga metodansatser
- Kvantitativa och kvalitativa metoder för faktainsamling
2 Vetenskapligt språk och skrivande
- Akademiskt skrivande inför självständigt arbete.
- Seminariebehandling och opponering.
3 Projektplan/problematiseringspapper
- Introduktion till det självständiga arbetet
- Muntlig framställning – leda och delta i diskussion kring vetenskapliga frågor
- Identifiera ett vetenskapligt problem och motivera detta både vetenskapligt och för den fastighetsvetenskapliga praktiken.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kännedom om olika vetenskapsteoretiska synsätt och hur dessa synsätt förhåller sig till vetenskapliga metoder
- kunna redogöra för och definiera begrepp och teoribildningar inom vetenskapsteori
- visa kunskap om och förståelse av olika forskningsmetoders tillämpningar och begränsningar
- visa kännedom om vad som kännetecknar ett vetenskapligt skrivande och hur olika former av vetenskapliga texter är uppbyggda
- kunna analysera och kritiskt värdera hur en vetenskaplig text bygger upp en argumentation
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- formulera frågeställningar och välja lämpliga metoder för att besvara dessa i självständiga arbeten
- urskilja och analysera olika vetenskapliga och metodologiska ansatser
- välja metod i relation till problemställning och diskutera metodens för- och nackdelar
- vetenskapligt uttrycka sig skriftligt och muntligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- kritiskt granska problemställningar, teorier, metoder och forskningsresultat inom fastighetsvetenskap
- använda sitt omdöme för att värdera olika vetenskapliga metoder och hur de passar olika syften
- reflexivt diskutera olika etiska frågor inom forskningen på en grundläggande nivå
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, handledning samt självstudietid.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: godkända seminarieuppgifter (4,5 hp) samt godkänd projektplan (3 hp).
För betyget väl godkänd krävs väl godkänd projektplan samt godkända seminarieuppgifter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber, Stockholm.
- Edling, C. & Hedström, P. (2003). Kvantitativa metoder: grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare. Studentlitteratur, Lund.
- Jarrik, A. & Josephson, O. (1996). Från tanke till text. Studentlitteratur, Lund.
- Kvale, S. (1997), Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Thurén, T. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. 2., [omarb.] uppl. Liber, Stockholm.
- Av studenten vald litteratur, c 100 sidor.
Referenslitteratur:
- Alvesson, M. & Sköldberg, K. (1994). Tolkning och reflektion, vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur, Lund.
- Bogdan, M. (2003). Komparativ rättskunskap. Norstedts Juridik, Stockholm.
- Sandgren, C. (2007). Rättsvetenskap för uppsatsförfattare. Norstedts Juridik, Stockholm.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.