Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Förvaltning av fastighetsinstallationer, fortsättningskurs
Engelsk benämning
Management of Real Estate Facilities Cont.
Kurskod
FF317F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2010-12-09
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
- FF306F Byggprocessen, 7,5 hp
- FF303F Fastighetsvetenskap: Styrning av fastighetsföretag, 7,5 hp
- FF304H Fastighetsförvaltning, 15 hp
- FF305F Fastighetsvetenskap: Grundläggande byggnadsteknik 7,5 hp
- FF311G Förvaltning av fastighetsinstallationer, 7,5 hp
Som förkunskapskrav inbegrips även de förkunskapskrav som ställs till de här angivna kurserna.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Valbar kurs inom programmet Fastighetsföretagande.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om fastigheters tekniska systemen, särskilt värme-, kyla- och ventilationssystemen och dess energianvändning.
Innehåll
- energiberäkningar för hand och med dataprogram
- dimensionering av ventilationssystem, val av fläkt och beräkning av SFP-tal
- dimensionering av värmesystem och val av panna/fjärrvärmeväxlare
- normalårskorrigering av driftstatistik, effektsignatur
- förslag till energisparåtgärder enligt aktuell forskning, med LCC-beräkning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa fördjupad kunskap om fastigheters värme-, kyla- och ventilationssystem, samt utvecklad förståelse för deras uppbyggnad och funktion
- visa kunskap om dimensionering av dessa system
- visa kunskap om aktuell forskning och utveckling inom området fastighetsinstallationer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kunna förklara dessa systemens och utrustningens funktion och egenskaper såväl muntligen som skriftligen
- genomföra en enklare projektering av värme-, kyla- och ventilationssystem i en given fastighet
- föreslå och motivera val av utrustning/komponenter som ingår i värme-, kyla- och ventilationssystem
- värdera/analysera vilka följder olika önskemål/krav om komfort, säkerhet och drifte-konomi får för systemen för värme-, kyla- och ventilation
- genomföra energiberäkningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna resonera kring hur fastigheters utformning och val av utrustning kan påverka energieffektiviteten och därmed livscykelkostnaden (LCC)
Arbetsformer
Föreläsningar ca 15 timmar
Övningar och seminarium ca 20 timmar
Självstudier ca 165 timmar
Bedömningsformer
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig tentamen (2,5 hp) samt godkänd projektuppgift (5 hp).
Krav för väl godkänd: Väl godkänd skriftlig tentamen samt väl godkänd projektuppgift.
Kurslitteratur
- Adalberth, K. & Wahlström, Å. (2008). Energibesiktning av byggnader - flerbostads-hus och lokaler SIS Förlag.
- Dalblom, M. & Warfvinge, C. (senaste uppl.) (även äldre version godkänd). Projektering av VVS-installationer. Studentlitteratur, Lund.
- Persson, P-G. (senaste uppl). VVS-system/Inneklimat. Liber AB, Stockholm.
- Kursmaterial tillkommer (tillhandahålles)
Referenslitteratur:
- Forslund, J. (2010). Bästa inneklimat till lägsta energikostnad. AB Svensk Byggtjänst.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.