Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Fastighetsvetenskap: Fastighetsrätt med fördjupning i avtalsskrivning
Engelsk benämning
Real Estate Science: Real Estate Law with Specialisation in Contract Writing
Kurskod
FF271A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2023-09-04
Fastställandedatum
2023-10-09
Gäller från
2025-09-01
Behörighetskrav
FF270A Introduktion till fastighetsförmedling: bostadsmarknaden och fastighetsmäklarrollen 7,5 hp
JU107A Juridisk översiktskurs 15 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupande juridiska kunskaper inom det fastighetsrättsliga området med ett hållbart förhållningssätt för undvikande av rättsförluster. Kursen innehåller:
Allmän fastighetsrätt
Fastigheten och dess tillbehör, inskrivning och stämpelskatt.
Överlåtelse av fast egendom och sakrättsliga frågor.
Avtalsgranskning och avtalsskrivning med användning av avtalsmallar, användning av olika kontraktsvillkor såsom återgångsklausuler och friskrivningsklausuler.
Kontraktsbrott, felansvar och ansvarsfördelning mellan köpare och säljare vid
överlåtelse av fast egendom. Panträtt och exekutiv försäljning.
Nyttjanderätt
Allmänna nyttjanderätter och andra upplåtelseformer. Hyra, Arrende och Bostadsrätt.
Tomträtt och servitut.
Speciell fastighetsrätt
Fastighetsbildning och fastighetsbildningsåtgärder. Tredimensionella fastigheter och ägarlägenhetsfastigheter. Samfällighetsföreningar och gemensamhetsanläggningar. Planfrågor, exploatering och byggrätt.
Fastighetsanknuten miljörätt. Expropriation och ledningsrätt.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha kunskap och förståelse att
1. på ett förståeligt sätt kunna förklara rättsreglerna inom det fastighetsrättsliga området, även för personer som saknar specialkunskaper i ämnet, inom Allmän fastighetsrätt, Nyttjanderätt och Speciell fastighetsrätt.
2. ha fördjupad och detaljerad kunskap inom allmän fastighetsrätt gällande fastigheten och dess tillbehör, upprättande av överlåtelseavtal för fast egendom med olika typer av kontraktsvillkor samt kontraktsbrott vid fastighetsavtal.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha färdighet och förmåga att
3. använda juridisk metod vid fastighetsrättslig problemlösning och veta var och hur man inhämtar information om gällande rätt,
4. söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i rättsfrågor inom det fastighetsrättsliga området och bedöma olika rättskällors inbördes betydelse,
5. identifiera och formulera en juridisk problemställning, tolka lagtext med hjälp av rättskällor och analysera prejudikat,
6. självständigt tillämpa fastighetsrättsliga regler och argumentera för en juridisk lösning av praktikfall samt
7. granska och upprätta hållbara och relevanta avtal för fastighetsöverlåtelse samt självständigt kunna bedöma de juridiska konsekvenserna av avtalet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
8. bedöma hur de fastighetsrättsliga reglerna förhåller sig till andra rättsområden samt rättsprocessens betydelse i fastighetsrättsliga frågor
9. identifiera sitt behov av ytterligare juridiska kunskaper och att kunna utveckla sin kompetens i fastighetsrättsliga frågor utifrån ett metodiskt och hållbart förhållningssätt.
Arbetsformer
Pedagogiken utgår från blandade former för lärande där studenten på egen hand tar del i olika sorters kursmaterial både inför, under och efter schemalagda läraktiviteter samt arbetar med olika former av uppgifter både självständigt och i grupp.
Bedömningsformer
Examination sker genom
• Individuell skriftlig examination (9 hp) (UV) (Lärandemål: 1, 2, 6, 8)
• Rättsutredning. Grupparbete med skriftlig inlämning och muntlig redovisning samt individuell respons och reflektion från övriga studenter (3 hp) (UG) (Lärandemål: 1, 3, 4, 5, 9)
• Rättsfallsseminarium. Aktivt deltagande och individuell inlämning (1 hp) (UG) (Lärandemål: 2, 5, 8)
• Avtalsgranskning och avtalsskrivning. Aktivt deltagande och individuell inlämning (2 hp) (UG) (Lärandemål: 2, 7)
För godkänt betyg krävs att samtliga examinationer är godkända.
För väl godkänt betyg krävs dessutom väl godkänt resultat på den skriftliga examinationen.
Kurslitteratur
- Gunnarsson Å. & Svensson E-M. Rättsdogmatik – som rättsvetenskapligt perspektiv och metod (senaste upplagan). Studentlitteratur, Lund.
- Grauers, P.H. & Orlov, A. Övningar i fastighetsrätt (senaste upplagan). Studentlitteratur, Lund.
- Hellner J., Hager R., Persson A H. Speciell avtalsrätt II: Kontraktsrätt. Första häftet (senaste upplagan), Norstedts Juridik, Stockholm
- Julstad B. Fastighetsindelning och markanvändning (senaste upplagan). Norstedts Juridik, Stockholm.
- Victorin A. & Hager R. Allmän fastighetsrätt (senaste upplagan). Iustus förlag, Uppsala.
Övrigt
- Utöver ovanstående litteratur ingår gällande lagtext för de områden som kursen omfattar samt material som görs tillgängligt elektroniskt eller hänvisas till (vid föreläsningar och övningar eller i kursinstruktioner).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.