Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Fastighetsvetenskap: Introduktion till fastighetsförmedling - bostadsmarknaden och fastighetsmäklarrollen
Engelsk benämning
Real Estate Science: Introduction to Real Estate Brokerage - the Housing Market and Real Estate Agent’s Role
Kurskod
FF270A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2023-05-15
Fastställandedatum
2023-08-21
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 1-60hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper inom huvudområdet fastighetsvetenskap med inriktning på hållbar fastighetsförmedling. I kursen sätts bostadsmarknaden och mäklarrollen i ett bredare samhällsperspektiv. Kursen introducerar även akademiskt skrivande.
Kursen omfattar:
• Bostadsmarknaden och förmedling av bostäder i ett historiskt perspektiv
• Etiskt hållbar fastighetsförmedling
• Fastighetsförmedling ur ett genus- och jämställdhetsperspektiv
• Upplåtelseformer och dess betydelse för bostadsmarknadens utveckling
• Introduktion till fastighetsförmedling ur ett juridiskt perspektiv
• Introduktion till informationssökning, referenshantering och källkritisk analys
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och kritiskt förhålla sig till ett historiskt perspektiv på bostadsmarknaden, bostäder och förmedling
2. förhålla sig till etiskt hållbar fastighetsförmedling
3. problematisera fastighetsförmedling med hänsyn till genus och jämställdhet
4. översiktligt redogöra för olika upplåtelseformers särart och dess betydelse för strukturen och utvecklingen av den svenska bostadsmarknaden
5. översiktligt redogöra för fastighetsförmedling ur ett juridiskt perspektiv
6. uttrycka sig akademiskt muntligen och i skrift
7. med ett akademiskt och kritiskt förhållningsätt söka och värdera information om fastighetsrelaterade frågor
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier samt självstudier
Bedömningsformer
Seminarium med muntlig redovisning: 1 hp (UG) (Lärandemål 2, 3, 6, 7) Examineras individuellt
Individuell inlämningsuppgift: 1 hp (UG) (Lärandemål 2, 6, 7)
Individuell skriftlig examination 5,5hp (UV) (Lärandemål 1, 4, 5, 7).
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell skriftlig examination (5,5 hp).
Kurslitteratur
• Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur, Lund.
• Hagbert, P. (senaste upplagan). Ett hållbart hem? Studentlitteratur AB, Lund.
• Jingryd, O. (senaste upplagan). Fastighetsförmedling. Studentlitteratur AB, Lund.
• Nylander, O. (senaste upplagan). Svensk bostadsarkitektur. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.