Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2024-09-02

Kursplan med gällandedatum 2024-09-02

Benämning

Fastighetsvetenskap: Fastighetsföretagande

Engelsk benämning

Real Estate Science: Real Estate Entrepreneurship

Kurskod

FF250A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Inrättandedatum

2023-09-04

Fastställandedatum

2023-10-09

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6

Huvudområde

Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 1-30hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.

Innehåll

Kursen introducerar huvudområdet fastighetsvetenskap och studenterna utvecklar grundläggande kunskaper om fastighetsföretagande.
Fastighetsvetenskap är tvärvetenskapligt och såväl ekonomiska, tekniska som juridiska perspektiv omfattas. Fastighetsaktörer verksamma på såväl bostadsmarknaden, den kommersiella fastighetsmarknaden och i offentliga organisationer, deras roller och villkor i samhällsutvecklingen, belyses ur ett historiskt och nutida perspektiv. Ett särskilt fokus läggs på begreppet hållbar utveckling utifrån de tre dimensionerna social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt hur dessa perspektiv är relaterade till varandra för olika typer av fastighetsorganisationer. Den största delen av fastighetsbeståndet är redan byggt, därför är fastighetsbranschen en viktig aktör i samhällsutvecklingen genom förvaltning, utveckling och omvandling av fastigheter.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. beskriva det tvärvetenskapliga ämnet fastighetsvetenskap utifrån ekonomiska, tekniska och juridiska perspektiv för bostadsmarknaden, den kommersiella marknaden och för offentliga organisationer.
2. redogöra för fastighetsbranschens roll, struktur, aktörer och villkor i samhällsutvecklingen.
3. redogöra för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom fastighetsföretagande ur ett holistiskt perspektiv.
Färdighet och förmåga
4. undersöka och problematisera hållbart fastighetsföretagande.
5. utveckla kunskaper om akademiska färdigheter i att skriva och presentera muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. kritiskt reflektera över utveckling och förändring inom fastighetsföretagande i en föränderlig omvärld.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer består av föreläsningar och seminarier.

Bedömningsformer

Seminarier och inlämningsuppgifter, examineras i grupp och individuellt: 2 hp (UG) (lärandemål:1, 2, 3, 4, 5, 6)
Litteraturseminarium Proptech, examineras individuellt: 1,5 hp (UG) (lärandemål:1, 2, 3, 4, 5, 6)
Individuell examination: 4 hp (UV) (lärandemål: 1, 2, 3, 6)
För betyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på den individuella examinationen.

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.