Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Materialteknik

Engelsk benämning

Materials Engineering

Kurskod

MT640E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2022-01-19

Fastställandedatum

2024-04-09

Gäller från

2026-08-31

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  1. Kandidat- eller högskoleingenjörsexamen i materialteknik, maskinteknik, fysik, kemi eller motsvarande. Examen måste omfatta minst 180 hp
  2. Minst 22.5 hp matematik.
  3. Motsvarande Engelska 6.

Huvudområde

CTMAV / Materialvetenskap

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Materials Science: Master Programme (two years).

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:

1. Grundläggande koncept inom materialvetenskap

  • Atomär struktur och symmetri hos kristaller och polymerer
  • Defekter, mikrostruktur och icke-kristallina material
  • Deformations- och diffusionsmekanismer
  • Fasomvandlingar och diagram
  • Termiska, elektroniska, magnetiska och optiska egenskaper

2. Studentledda seminarier

  • Avancerade och nya material samt deras tillämpningar
  • Hållbarhetsaspekter inom materialvetenskap
  • Moderna metoder inom materialvetenskap, inklusive röntgen- och elektrontekniker samt tillämpning av maskininlärning inom materialdesign och analys

3. Laborationer

  • Praktiska laborationer i mekanik och metallografi
  • Datorlaboration i modellering av materialstruktur

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. redovisa olika klasser av material som används för olika teknologiska tillämpningar
2. förklara grunden för materialens beteende i olika tillämpningar i termer av de grundläggande fysikaliska och kemiska egenskaperna
3. förklara med hjälp av figurer och ritningar strukturerna hos olika kristallina och icke-kristallina material

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:

4. uppskatta materialegenskaper som hållfasthet, konduktivitet, osv. baserat på grundläggande fysikaliska egenskaper och atomära strukturer
5. konstruera digitala modeller av kristallina materials atomstruktur
6. med adekvata metoder genomföra laborationer inom givna tidsramar
7. redogöra i form av laborationsrapport för metoder och mätningsresultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:

8. arbeta systematiskt och kritiskt utvärdera resultat och val av metoder för utvärdering av materialprestanda.
9. analysera materialbeteende, bedöma och hantera relaterade frågeställningar även med begränsad information
10. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, datorlaborationer samt självstudier.

Bedömningsformer

Krav för godkänd (A-E):

  • Godkänd skriftlig tentamen (Lärandemål 1-4,8,9; 4.5 hp),
  • Godkända laborationsrapporter (Lärandemål 5-8; 1 hp)
  • Godkända presentationer och deltagande i seminarier (Lärandemål 1,9-10; 2 hp).

Slutbetyg baseras på tentamen.

Kurslitteratur

  • Callister, W. D., Rethwisch, D. G. (2014). Materials Science and Engineering, 9th ed., John Wiley & Sons Pte Ltd, Hoboken, NJ. (SI version)
  • Additional literature and scientific articles to be provided by the course responsible teacher.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.