Avancerad nivå
Minst 2,5 hp från kursen OL641E - Organisering och ledning av hållbara organisationer (7,5 hp).
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå, 91-120 hp. Kursen ingår i magisterprogrammet Ledarskap för hållbarhet.
Syftet med kursen "Projektledning och hållbarhet" är att ge studenterna kunskap och förståelse om projekt som ett sätt att organisera för hållbarhet. Kursen skall utveckla studenternas förmåga att analysera och kritiskt reflektera över modeller och strategier för att planera, genomföra, kommunicera och utvärdera projekt med utgångspunkt i hållbarhetsaspekter.
Kursen utgörs av två moduler:
Modul 1:Projektledning i praktik och forskning ger studenterna kunskap om projektledning ur såväl ett forskningsperspektiv som ett praktiskt perspektiv. Modulen fokuserar på sammanhang kopplade till hållbarhet, både när det gäller hållbara processer inom projektledning och i fråga om projektens utfall. Modulen bygger på föreläsningar och diskussioner om projektledningsmodeller, verktyg och strategier samt deras relation till hållbarhet. Modulen bedöms genom en analys av processer och resultat i ett fall som rör projektledning, projekt och hållbarhet.
Modul 2:Projekt för hållbarhet bygger på ett självständigt arbete där studenter gruppvis identifierar en utmaning kopplat till hållbarhet, och utformar ett projekt för att möta denna utmaning. Studenterna utvecklar en projektplan med utgångspunkt i relevanta och vedertagna modeller, verktyg och strategier. Studenterna samlar in och analyserar kvantitativ och kvalitativ data som underlag till projektet, vilket omfattar en skriftlig rapport och en muntlig presentation.
Kunskap och förståelse
- 1. Definiera projekt och projektledning som empiriska fenomen och forskningsfält.
- 2. Definiera, tolka och exemplifiera utmaningar inom projektledning både med hänsyn till projektets resultat och dess hållbarhet.
- 3. Identifiera och beskriva projektets egenskaper som en form av organisation utifrån organisations- och ledarskapsperspektiv, särskilt när det gäller att hantera hållbarhetsintressenter.
- 4. Benämna och beskriva ett antal olika modeller och strategier inom projektledning för en bred uppslutning av intressenter.
- 5. Diskutera i vilken utsträckning projektledningsverktyg och strategier är avgörande för att skapa och upprätthålla samverkan mellan olika intressenter.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- 6. Bedöma olika tillvägagångssätt för projektledning och välja ett relevant sätt att hantera ett identifierat problem.
- 7. Identifiera och bedöma etiska problem för att ta hänsyn till intressen hos olika intressenter utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
- 8. Använda projektledningsmodeller och strategier som inbegriper kvalitativ och kvantitativ datainsamling och kvalitativ och kvantitativ dataanalys för att förbereda, leverera och presentera en projektplan med avseende på hållbarhet.
- 9. utvärdera hållbarheten i ett projekts processer och resultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:
- 10. argumentera för ett förhållningssätt till projektledning som är relevant för en identifierad hållbarhetsutmaning baserad på en kritisk utvärdering och syntes av aktuell forskning inom projektledning.
- 11. utveckla och skapa nya tankegångar kring hur man genomför projekt för hållbarhet baserade på en fördjupad och kritisk förståelse av projektledning och dess konsekvenser för hållbarhet.
- 12. utveckla hållbara projekt som inkluderar ett brett spektrum av intressenter som delar ett gemensamt mål, d.v.s. hållbarhet.
Arbetsformer för modul 1 och modul 2:
ModulenProjektledning i praktik och forskning bygger på:
- En interaktiv föreläsningsserie.
- Case-arbete i par/grupp och diskussion.
- Självstudier
ModulenProjekt för hållbarhet bygger på:
- Självständigt grupparbete.
- Ett avslutande seminarium där eleverna presenterar sitt projekt och diskuterar andra gruppers projekt.
Kursen bedöms genom tre examinationer enligt följande:
- En individuell uppsats; 7 hp (A-E, U) (Lärandemål: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
- En case-rapport och aktivt deltagande vid ett case-seminarium. Denna aktivitet genomförs gruppvis; 2 hp (UG). (Lärandemål: 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12)
- En projekrapport samt presentation som utförs gruppvis; 6 hp (A-E, U) (Lärandemål: 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12)
Information om hur betyget för kursen i sin helhet fastställs finns tillgängligt i kursguide, kurs-PM, eller i liknande kursspecifika dokument.
- Cobb, A. T. (2012). Leading Project Teams. (2nd ed.). Los Angeles: Sage Publications.
- Silvius. G., Schipper, R., Planko, J., Van Den Brink, J. & Kohler, A. (2012). Sustainability in Project Management. Surrey: Ashgate Publishing Limited.
Övrig litteratur kan tillkomma i form av vetenskapliga artiklar.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.