EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Ledarskap och organisation: Samhällsförändring - makt och motstånd

Engelsk benämning

Leadership and Organisation: Societal Changes - Power and Resistance

Kurskod

OL672E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2024-09-02

Fastställandedatum

2024-03-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp samt minst engelska 6 eller motsvarande.

Huvudområde

KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 91-120 hp.

Innehåll

Syftet med kursen är att utveckla kunskap och en kritisk förståelse för stora samhällsförändringar som exempelvis globaliseringens, klimatförändringars och digitaliseringens effekter på organisation och ledarskap samt förståelse för förändring och motstånd i organisationer.

Denna kurs fokuserar på effekterna av stora samhällsutmaningar i relation till ledarskap och organisation. I kursen introduceras och problematiseras begrepp som förändring, makt och motstånd.

Kursen består av två delmoment:

  1. Samhällsutmaningar – effekter för ledarskap och organisation (10 hp): I denna modul fördjupas resonemangen av samhällsförändringar. Till detta kopplas effekterna av dessa förändringar till ledarskap och organisation. Fokus ligger på frågor såsom nya sätt att arbeta (tid och rum) samt effekter av tekniska och miljömässiga förändringar.
  2. Förändring, makt och motstånd (5 hp): För att möta de utmaningar vi står inför krävs alternativa sätt att leda och organisera. I denna modul fokuserar vi på förändring, makt och motstånd i relation till samhällsförändringar. Här lyfts begrepp som interorganisatoriskt samarbete (privat, offentlig och idéburen sektor), organisatorisk förändring, implementering av förändring och organisatoriskt lärande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  1. utifrån effekter av samhällsutmaningar kunna applicera kritiska perspektiv på ledarskap och organisation.
  2. ha kunskap och förståelse för förändringsprocesser i relation till makt och motstånd i komplexa organisatoriska strukturer.

Arbetsformer

Kursen innefattar följande lärandeaktiviteter: föreläsningar, grupparbeten, case-arbeten, obligatoriska seminarium och presentationer (studentledd undervisning).

Bedömningsformer

  • Delmoment 1 (lärandemål 1) examineras genom ett individuellt paper där studenterna fördjupar sig i en konkret utmaning och dess effekter ur ett internationellt perspektiv (10 hp) (Betygsskala: A-E, U).
  • Delmoment 2 (lärandemål 2) examineras genom ett grupparbete där studenterna identifierar ett samarbete av interorganisatorisk karaktär och applicerar teoretiska perspektiv på förändring, makt och motstånd. Detta examineras genom en skriftlig redogörelse (5 hp) (Betygsskala: UG).

För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.

Helkursbetyget baseras på den individuella examinationsuppgiften.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur kopplad till kursen:

  • Evans, J. (senaste upplagan). Environmental governance. Routledge, London.
  • Latour, B. (2018). Down-to-Earth: Politics in the New Climatic Regime. Polity, Cambridge.
  • Wright, C. & Nyberg, D. (senaste upplagan). Climate change, capitalism, and corporations. Cambridge University Press, Cambridge.

Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.