Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c och Engelska 6.
Behörighetskraven inom naturkunskap uppfylls även med: Kemi 1, Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper i cirkulär ekonomi och cirkulär arkitektur samt en fördjupad förståelse för hur den cirkulära ekonomins principer kan översättas till arkitektur, byggnation och byggsektorn i stort.
Studenterna introduceras till principer om cirkulär ekonomi och cirkulärt tänkande i byggnadsutformning, fysisk planering och byggnadskonstruktion (återanvändning, ombyggnad, upprustning, återbruk med nytt syfte). De lär sig grunderna i cirkulär arkitektur och hållbar utformning och hur cirkularitet kan minska byggsektorns och den byggda miljöns belastning på naturresurser och påverkan på klimatet. Studenterna lär sig principer för cirkulär arkitektur, som lägger fokus på utformning för demonterbarhet och möjlighet till återbruk i ny byggd miljö. Studenterna erhåller en bred förståelse av begrepp som C2C begreppet (vagga till vagga-koncept inom återvinningstänkande) liksom livscykelanalys (LCA) och livscykelkostnadsanalys (LCC).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa grundläggande kunskaper i fastighets- och byggekonomi
- definiera utgångspunkter för cirkulär ekonomi och förstå effekterna av överkonsumtion och överutnyttjande av naturresurser inom byggnadsplanering och byggd miljö
- visa kunskap inom cirkulär arkitektur för återanvändning, ombyggnad, upprustning, och återbruk med nytt syfte
- tillämpa principer för cirkulär arkitektur och klimatneutral utformning
- analysera användningen av byggnader och byggnadsmaterial sett ur ett C2C-, LCA- och LCC-perspektiv
- formulera utformningsprinciper för monterbarhet och demonterbarhet i cirkulär arkitektur och hållbar utformning
- Projektarbete genomfört i grupp med redovisning i bild, ritning och text,
- Individuell skriftlig uppgift med stöd av bild och ritning
- Föreläsningar
- Seminarier
- Räkneövningar, analysövningar och andra övningstillfällen
- Handledning i grupp och individuellt
- Studiebesök
- Självstudier
- Redovisning och inlämning av projektportfölj för grupparbetet (3 hp) (UV) (1, 3, 4, 5, 6)
- Individuell skriftlig uppgift (3 hp) (UV) (1, 3, 5)
- Aktivt deltagande vid seminarier och handledningstillfällen (1,5 hp) (UG) (2, 3).
För omexamination av seminarier och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom attRedovisning och inlämning av projektportfölj för grupparbetet ochIndividuell skriftlig uppgift är väl godkända.
- Frick, P. & Hedenmark, M. (senaste upplagan). Vad är cirkulär ekonomi? Re-Makers. [Elektronisk resurs]
- Gulliksson, H. & Holmgren, U. (senaste upplagan). Hållbar utveckling: livskvalitet, beteende och teknik. Lund: Studentlitteratur.
- Kossila, L. (senaste upplagan). Cirkulära materialflöden i praktiken: tolv tillämpningar på små och stora företag. Lund: Studentlitteratur.
- Lind, H. (senaste upplagan). Ekonomi för arkitekter - Introduktion till lönsamhetskalkyler och fastighetsutvärdering vid planering och byggande. Stockholm: Stiftelsen Arkus.
- McDonough, W. & Braungart, M. (senaste upplagan). Cradle to cradle: remaking the way we make things. New York: North Point Press.
- Mulhall, D. & Braungart, M. (senaste upplagan). Cradle to Cradle för den byggda miljön. Ronneby: Cefur. [Elektronisk resurs]
- O'Donnell, C. & Pranger, D. (senaste upplagan). The Architecture of Waste: Design for a Circular Economy. Routledge.
- Rexfelt, O. & Selvefors, A. (senaste upplagan) The Use2Use Design Toolkit-Tools for User-Centred Circular Design Sustainability, 13(10). [Elektronisk resurs]
- Wallhagen, M. (senaste upplagan). Environmental Assessment Tools for Neighbourhoods and Buildings in relation to Environment, Architecture, and Architects. [Elektronisk resurs]
Vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.