Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 4 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 7-9, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Delkurser
Tal och mönster, 10 hp
Delkursen behandlar ämnesteori och ämnesdidaktik inom taluppfattning, aritmetik och talmönster. Under delkursen har deltagaren möjlighet att utveckla sitt teoretiska och didaktiska kunnande om egenskaper hos tal inom det reella talområdet samt att stärka sin begreppsförståelse. Vidare ges deltagaren möjlighet att utveckla sitt teoretiska och didaktiska kunnande om talteori såsom faktorisering, primtal och delbarhet. Även egenskaper hos de rationella och reella talen samt de aritmetiska operationer man tillämpar på dessa behandlas. Skilda talsystem studeras i ett historiskt perspektiv. Matematiken i olika talmönster, exempelvis geometriska och aritmetiska talföljder, analyseras. Även andra typer av talföljder studeras, samt hur motsvarande explicita formel bestäms med hjälp av algebraiska metoder. Olika uttryckssätt och representationsformer såsom bilder, texter, numeriska och algebraiska uttryck används. I alla moment beaktas hur undervisningen kan utformas för att stärka alla elevers utveckling och lärande.
Geometri och mönster, 10 hp
Den klassiska euklidiska geometrin studeras med speciellt fokus på begrepp och problemlösning. Stor vikt läggs vid matematiska resonemang och argumentation i form av geometriska konstruktioner och bevisföring. Även grundläggande trigonometriska begrepp och vektorgeometri i två dimensioner studeras. Digitala verktyg som dynamiska geometriprogram och enkel programmering används för att stärka begreppsförståelsen såväl i det egna lärandet som i den egna undervisningen. I delkursen får deltagaren planera undervisningsmoment, analysera dessa och reflektera över deras relation till teorier för lärande.
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Delkursen behandlar olika läges- och spridningsmått och hur statistiskt material kan redovisas och analyseras. Digitala verktyg används för att analysera och presentera statistiskt material. Vidare behandlas KPI och andra indexserier. Deltagaren arbetar med att formulera och lösa kombinatoriska problem och i samband med detta jämföra olika sätt att bestämma sannolikheter, t.ex. inom spel och riskbedömning. Deltagaren får inblick i språkets betydelse både vid begreppsutveckling och för individens utveckling i ett socialt sammanhang. Även hur matematik kan samverka med andra skolämnen diskuteras och problematiseras.
Tal och mönster, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
- använda egenskaper och operationer hos hela, rationella och reella tal?för att lösa rutinuppgifter och matematiska problem
- identifiera och algebraiskt analysera talmönster
- planera lärandesituationer utifrån didaktikens centrala frågor och med utgångspunkt i gällande kursplaner
Geometri och mönster, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
- redogöra för och använda begrepp och lösningsmetoder inom klassisk geometri, trigonometri och vektorgeometri såväl för rutinuppgifter som vid problemlösning
- resonera och argumentera matematiskt samt skapa geometriska konstruktioner och genomföra bevis
- utifrån läroplan och kursplaner formulera geometriska problem och undersökande aktiviteter samt reflektera över den kunskapsutvecklande potentialen i dessa
- reflektera över hur dynamiska geometriprogram eller enkel programmering kan stödja förståelsen av geometriska begrepp, satser och resonemang
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska deltagaren kunna
- analysera och bearbeta statistiska material samt lösa problem inom kombinatorik och sannolikhetslära
- använda datorprogram som åskådliggör statistik rörande global utveckling med animerade diagram
- visa exempel på och diskutera hur matematiken kan samverka med andra ämnen
- visa exempel på och diskutera hur olika uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling i matematik
Tal och mönster, 10 hp
Kursen läses på distans med campusförlagda dagar. Kursen, som är nätbaserad, innehåller varierande arbetsformer t.ex. föreläsningar, gruppövningar, litteraturseminarier och workshops. I varje delkurs genomför deltagaren läraktiviteter i grupp och individuellt.
Geometri och mönster, 10 hp
Kursen läses på distans med campusförlagda dagar. Kursen, som är nätbaserad, innehåller varierande arbetsformer t.ex. föreläsningar, gruppövningar, litteraturseminarier och workshops. I varje delkurs genomför deltagaren läraktiviteter i grupp och individuellt.
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Kursen läses på distans med campusförlagda dagar. Kursen, som är nätbaserad, innehåller varierande arbetsformer t.ex. föreläsningar, gruppövningar, litteraturseminarier och workshops. I varje delkurs genomför deltagaren läraktiviteter i grupp och individuellt.
Tal och mönster, 10 hp
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Geometri och mönster, 10 hp
Prov 3: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 4: Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Prov 5: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 6: Digital och skriftlig hemtentamen (Digital and Written Take-Home Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Tal och mönster, 10 hp
Berglund, Lasse (2009). Tal och mönster. Lund: Studentlitteratur, (1-171), (171 s).
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket. Tillgängliga via internet.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 100 s). Tillgängliga via internet.
Geometri och mönster, 10 hp
Bråting, Kajsa, Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2013). Geometri för lärare. Lund: Studentlitteratur (148 s).
Kompendium om Euklidisk geometri och triangelsatserna, tillhandahålls av lärare (50 s).
Kompendier om trigonometri och vektorer, tillhandahålls av lärare (30 s).
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket. Tillgängliga via internet.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 100 s). Tillgängliga via internet.
Sannolikhet, statistik och mönster, 10 hp
Berglund, Lasse (2009). Tal och mönster. Lund: Studentlitteratur, (173-222), (50 s)
Körner, Svante & Wahlgren, Lars (2012). Praktisk statistik. Lund: Studentlitteratur, (1-245), (245 s)
Läroplaner, kursplaner och övriga relevanta styrdokument från Skolverket.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas från NCM, matematiklyftets lärportal etc (cirka 300 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.