Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN417C Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning (genomgången)
Inga huvudområden
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska ljudsystemet med fokus på uttalsträning, samt ordkunskap med fokus på ordinlärning. Studenten ska också utveckla sin förmåga att använda korpusar i undervisning. Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin förståelse för hur globala utmaningar och hållbar utveckling står i relation till skola, utbildning och engelskundervisning, med särskilt fokus på textanvändning och textanalys.
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten fördjupar sin förståelse för hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
Ekokritiska perspektiv på engelskans litteraturundervisning, 7,5 hp
Kursen introducerar hur globala utmaningar och hållbar utveckling står i relation till skola, utbildning och engelskundervisning. Begreppet hållbar utveckling belyses ur olika ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv. Särskilt fokus läggs vid hur komplexa hållbarhetsfrågor tar sig i uttryck i olika texter och genrer såsom skönlitteratur, film, TV-serier och dataspel. Kursen är uppdelad på fyra sammanflätade hållbarhetsteman: miljö, människa, teknologi, ideologi. Det första av dessa fokuserar texter som gestaltar miljöförändringar och de utmaningar som klimatpåverkan och miljögifter har på vår värld. Det andra temat belyser vad som har kallats existentiell hållbarhet – det vill säga faktorer som spelar in för att människor ska ha framtidshopp och vilja bygga en bättre framtid. Det tredje temat tar upp teknologiutvecklingens möjligheter att leda rätt – mot ett hållbart samhälle och en hållbar värld – men också vilka risker som finns, och hur denna teknologi kan leda fel. Det fjärde temat tar upp ideologiernas och politikens roll i hållbarhetsdiskursen.
Upplägget synliggör dels studentens egen intellektuella utveckling och kritiska förhållningssätt, dels förmågan att omsätta frågor kring hållbar utveckling i didaktiska uppgifter och textanvändning för årskurs 7-9 och gymnasiet.
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ljudsystem i engelskan med fokus på uttalsträning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
- utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ordbildning och ordanvändning i engelskan med fokus på ordinlärning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
- konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan.
Ekokritiska perspektiv på engelskans litteraturundervisning, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara och redogöra för hållbar utveckling i relation till skolans styrdokument, engelskundervisning och textanvändning
- använda kritiska teorier och begrepp för att analysera och problematisera olika representationer av hur ekonomiska, sociala och ekologiska förhållanden samspelar i skönlitteratur och medietexter
- designa, utveckla och presentera ett uppgiftbaserat läromedel som fokuserar perspektiv på hållbar utveckling genom ämnesdidaktisk användning av olika texter.
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Ekokritiska perspektiv på engelskans litteraturundervisning, 7,5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1 (2001): Skriftlig prov (3,5 hp). (Written Exam) I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2002): Muntlig prov (4 hp) (Oral Exam). I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på bägge delkurserna.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Ekokritiska perspektiv på engelskans litteraturundervisning, 7,5 hp
Prov 3 (2103): Textbaserad portfolio 4,5 hp
Examinerar lärandemål 1, 2.
Prov 4 (2104): Muntlig, IKT-baserad presentation 3 hp
Examinerar lärandemål 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Ekokritiska perspektiv på engelskans litteraturundervisning, 7,5 hp
Applegate, Katherine. The one and only Ivan. London: HarperCollins, 2012. 256 s
Donaldson, P. (1988). Eva. London: Laurel. 224 s
Garrard, G (2016). Teaching Ecocriticism and Green Cultural Studies. Sydney: Palgrave. 194 s
Hartnett, Sonya. The Midnight Zoo. Sommerville: Candlewick. 224 s
Higson, C. (2014). The Enemy. London: Hyperion. 440 s
Teller, J. (2016). WAR What if it were here? London: Simon & Schuster Ltd. 63 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.