Grundnivå
Politisk organisation och styrning (ST110S), Offentlig administration (ST120S) och Globalisering och europeisering (ST130S)
KSSKA Statsvetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Statsvetenskap (61-90 hp)
Delkurs 1. Det vetenskapliga hantverket, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge kunskap om olika sätt att vetenskapligt studera samhälleliga frågor och effektivt kommunicera sina resultat. Detta görs genom att presentera och tillhandahålla olika redskap för problemformulering, analys och skrivande.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Delkursen syftar till att presentera olika kvalitativa metoder och visa hur dessa används i konkreta forskningssituationer. Därmed fäster delkursen särskild vikt vid kopplingen mellan specifika metoder och forskningssyfte. Delkursen är uppsatsförberedande. Dessutom behandlar delkursen skillnader och förhållandet mellan vetenskap, utredningar och utvärderingar.
Delkurs 3. Statistik, 7,5 hp
Delkursen är en grundläggande kurs i statistik med särskild inriktning mot samhällsvetenskap. Delkursen är uppsatsförberedande. Syftet med delkursen är dels att öva sin förmåga att förstå och tolka statistik, dels att delge studenten färdigheter till att själv samla in, bearbeta, analysera och presentera ett kvantitativt material.
Delkurs 4. Uppsats, 7,5 hp
Delkursen är en uppsatskurs. Det innebär att studenterna ska göra en utvärdering eller studie utifrån vetenskapliga teoribildningar och analysinstrument och därefter skriva en sammanhållen uppsats. Uppsatsen försvaras muntligt vid ett seminarium. I samband med detta seminarium ska varje student göra en oppositionsuppgift, vilket ger träning i att kritiskt bedöma och diskutera samhällsvetenskapliga forskningsresultat. Studenterna tilldelas en handledare som ska vara till stöd i uppsatsarbetet, men huvuddelen av stödet i arbetet ligger inom ramen för tidigare metodkurser.
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Kursen är indelad i fyra delkurser som har följande lärandemål.
Delkurs 1. Det vetenskapliga hantverket
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att värdera och kritiskt bedöma vetenskapliga studier
- visa förmåga att formulera ett forskningsproblem och anknyta till befintlig forskning och använda referenser
- skriva på ett vetenskapligt sätt
Delkurs 2. Kvalitativa metoder
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa medvetenhet om och redogöra för styrkor och svagheter med olika former av kvalitativa metoder, som textanalys, intervjuer och jämförande studier
- visa medvetenhet om kvalitativa metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsresultat
- visa förmåga att utifrån ett specifikt forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en kvalitativ analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angiven tidsram
Delkurs 3. Statistik
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att tillgodogöra sig, tolka och förstå statistik
- redogöra för statistiska begrepp som skalnivåer, sambandsmått, signifikans och bortfall
- samla in ett statistiskt material och utifrån detta material göra egna statistiska beräkningar
- argumentera för valda statistiska tillvägagångssätt i lösandet av praktiska uppgifter
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en statistisk analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angiven tidsram
Delkurs 4. Uppsats
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- formulera problemställningar, identifiera vilka typer av information man behöver för att lösa problemet, välja lämpliga metoder för att samla in och analysera informationen samt dra rimliga slutsatser och koppla dessa till tidigare forskning
- diskutera och motivera sitt arbetssätt och sina slutsatser med utgångspunkt i vetenskapliga överväganden
- skriftligt och muntligt på ett tydligt sätt presentera och diskutera sina slutsatser inom angiven tidsram
- i konstruktiv anda kritiskt förbereda, diskutera och värdera andras arbeten.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Inom ramen för uppsatsarbetet ges möjlighet att samverka med praktiker från offentliga, ideella och privata organisationer.
Studenter som inte har presenterat en godkänd uppsats vid kursens slut kan inte garanteras ytterligare handledning.
Följande examinationsformer förekommer på kursen:
Delkurs 1: Portfolio bestående av löpande examination och en salstentamen (7,5 hp)
Delkurs 2: Portfolio bestående av löpande examination och praktiska metodövningar (7,5 hp)
Delkurs 3: Analys av ett statistiskt material (7,5 hp)
Delkurs 4: Uppsatsarbete (7,5 hp)
Omtentamen sker i första hand genom samma examinationsform som vid den ordinarie examinationen. När det gäller seminarier, gruppövningar och uppgifter som utförs löpande under delkursens gång kan dock omtentamen ske genom individuella skriftliga eller muntliga kompletteringsuppgifter eller på annat sätt enligt examinators anvisningar.
För att slutbetyget på kursen ska bli väl godkänt krävs att man fått betyget väl godkänt på minst tre av delkurserna.
Delkurs 1. Det vetenskapliga hantverket
Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (senaste upplagan) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik
Gustavsson, Jaokob och Maria Hedlund (2010) Konsten att skriva och tala. Bookboon. [Gratis nedladdning från https://bookboon.com/sv/konsten-att-skriva-och-tala-ebook?mediaType=ebook]
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1998) Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, Lund: Studentlitteratur
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder
- Bergström, Göran & Boréus, Kristina (senaste upplagan) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, Lund: Studentlitteratur
- Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim-Paul, Finn (senaste upplagan) Att utreda, forska och rapportera, Nionde upplagan, Malmö: Liber
- Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (senaste upplagan) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor
Delkurs 3. Statistik
- Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (senaste upplagan) Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder, Lund: Studentlitteratur
- Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim-Paul, Finn (senaste upplagan) Att utreda, forska och rapportera, Nionde upplagan, Malmö: Liber
- Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud (senaste upplagan) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Delkurs 4. Uppsats
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.