Grundnivå
FF250A Fastighetsvetenskap: Fastighetsföretagande 7,5hp
FF252A Ekonomistyrning i fastighetsföretag 7,5hp
FF253E Real Estate Science: Service Management and Innovation 7,5hp
FF256E Real Estate Science: Facility Management and Organisation 7,5hp
FF260A Fastighetsvetenskap: Fastighetsförvaltning 15hp
FF261A Fastighetsvetenskap: Fastighets- och affärsutveckling 15hp
Eller motsvarande
Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande
Syftet med kursen är att ge studenterna en omfattande förståelse för principer och praxis för strategi- och förändringsledning inom fastighetsföretagande. Kursen utforskar hur organisationerna växer, förnyas och förändras.
Studenterna utvecklar kunskap och kompetens för att utforma, genomföra och kommunicera strategier för hållbart fastighetsföretagande i en snabbt föränderlig affärsmiljö.
Tema 1: Strategisk positionering. I temat förklaras hur man analyserar en fastighetsorganisations position i förhållande till makromiljö och fastighetssektorn samt de interna resurserna och kapaciteten.
Tema 2: Strategiska val. I temat introduceras de potentiella strategiska alternativen för att uppnå den önskade strategiska positionen för fastighetsorganisationer. Den omfattar företags- och affärsstrategier, entreprenörskaps- och innovationsstrategier samt hållbarhetsstrategier.
Tema 3: Strategi i praktiken. I temat förklaras den process som ger upphov till strategier, aktörer som är involverade i strategiutvecklingen och metoder för att hantera strategiskt arbete.
Tema 4: Förändring för hållbarhet. Temat fokuserar på strategisk förändring inom fastighetsföretagande i riktning mot hållbarhet. Den introducerar metoder för att analysera sammanhanget, organisera processen och utvärdera effekterna av strategisk förändring.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för begrepp, modeller, teorier och perspektiv inom strategisk ledning och förändringsledning i både praktik och forskning med fokus på hållbara fastigheter.
Färdighet och förmåga
2. analysera den externa miljön och interna resurser och förmågor för att identifiera strategiska möjligheter och utmaningar för hållbara fastigheter.
3. utveckla strategier och genomförandeplaner för fastighetsföretagande.
4. utveckla strategier och planer för förändringshantering för att underlätta framgångsrika organisationsförändringar i en teknologisk föränderlig omvärld.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. undersöka och kritiskt utvärdera strategiska alternativ för affärsutveckling och hållbarhetsorienterad förändring i fastighetsorganisationer genom att tillämpa teoretisk kunskap och vetenskapliga metoder.
Kursen bedrivs i form av blandat lärande, vilket innebär att studenterna tar del av kursmaterial och aktiviteter före, under och efter schemalagda aktiviteter med både individuella och gruppuppgifter.
Individuell examination (5 hp) (A-E, U) (lärandemål: 1, 2, 3, 4)
Gruppbaserade seminarier inklusive skriftlig och muntlig presentation (2,5 hp) (UG) (lärandemål: 2, 3, 4, 5)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt
För godkänt betyg på kursen krävs godkända examinationer. Den slutliga bedömningen (A-E) avgörs av betyget på den individuella examinationen.
- Haynes, B.P., Nunnington, N. & Eccles, T. (senaste upplagan). Corporate real estate asset management: strategy and implementation. Routledge, Taylor & Francis Group, London.
- Whittington, R., Regnér, P., Angwin, D., Johnson, G., & Scholes, K. (senaste upplagan). Exploring strategy. Pearson UK.
Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.