Grundnivå
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kompetens att initiera och genomföra förändringsarbete i verksamheter inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet och socialpedagogiskt arbete.
Kursen innehåller tre teman. Ett är att identifiera och redogöra för exempel på samhällsutmaningar, social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn utifrån olika verksamheter och organisationsformer inom funktionshinderområdet; exempelvis teknologins tillämpning inom framtidens vård- och omsorg. Ett annat tema fokuserar på idégenerering och kreativa processer. Under det tredje temat belyses terminologi, begreppsbildning och handlingsstrategier i social innovation och entreprenörskap.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och redogöra för exempel på samhällsutmaningar, social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet,
- utforma och kommunicera egna verksamhetsidéer och socialt förändringsarbete inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet,
- redogöra för socialt förändringsarbete kopplat till socialpedagogik med utgångspunkt i teorier om social innovation och entreprenörskap, och
- analysera samband mellan individuell och organisatorisk utveckling.
Studenterna arbetar under kursen med att utveckla egna verksamhetsidéer i grupp. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, workshops och handledning. Lärandemål 1 och 2 uppnås genom att studenterna i grupp utformar ett förändringsprojekt inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet och socialpedagogiskt arbete. För att stödja lärandemål 2 och utveckling av en verksamhetsidé/plan ingår handledning och workshop med gruppdiskussioner. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten diskuterar sociala innovationers roll för socialt förändringsarbete kopplat till socialpedagogik och individuell/organisatorisk utveckling vid ett obligatoriskt seminarium samt genom eget skrivande.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom bedömning av en individuell muntlig presentation vid ett seminarium. I fokus för bedömningen är studentens förmåga att relevant identifiera belysa en samhällsutmaning i välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet. Måluppfyllelsen av lärandemål 1 och 2 examineras vidare som en individuell muntlig presentation av projektidén i grupp, vid ett seminarium. I fokus för bedömningen är studentens förmåga att argumentera för en nyskapande verksamhetsidé och eller ett socialt förändringsprojekt inom funktionshinderområdet. Lärandemål 3 och 4 bedöms både skriftligt, genom en enskild skriftlig uppgift, och muntligt, via deltagande vid ett seminarium. Fokus i bedömningen är hur studenten kan redogöra för socialt förändringsarbete inom funktionshinderområdet med fokus på socialpedagogiska insatser, och hur studenten kan analysera utvecklingsarbetets betydelse för individuell- och organisatorisk utveckling med stöd av teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänt på kursens samtliga examinationer samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom Väl godkänd på den skriftliga inlämningsuppgiften. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Bonnedahl K J, Egan Sjölander A, Lindberg M, (2022) Social innovation för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
Forslund M, (2022) Ledarskap för förändring och förnyelse. Lund: Studentlitteratur. 315 s.
Molin M, Bolin A, (red) (2018) Socialpedagogiskt handling i teori och praktik. Trollhättan: Högskolan Väst. Rapport Nr 2018:4. 87s.
Vetenskapliga artiklar och webbaserat material tillkommer om ca 300 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.