Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D, SC131D, SC141D, SC142A och SC143A på Socionomprogrammet.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i socionomprogrammets sjätte termin.
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik med särskild tonvikt på ett analytiskt och problematiserande förhållningssätt. I kursen diskuteras samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. En genomgång görs av forskningsprocessens olika delar, såsom problemformulering, syfte och frågeställningar, metod och urval, samt olika metoder för datainsamling och analys. Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning diskuteras.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- förklara centrala vetenskapsteoretiska begrepp inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet,
- identifiera relationer mellan problemformulering, frågeställning och metodologiska angreppssätt,
- förklara centrala kvalitativa och kvantitativa metoder samt dess tillämpning
- motivera överväganden som avser val av metod, urval, analysmetod och bearbetning av data i samhällsvetenskapliga studier
- motivera och tillämpa etiska riktlinjer i forskningsprocessen, och
- framställa en plan för examensarbetet.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt seminarier och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål presenteras först kursinnehållet vid föreläsningar för att bidra med en överblick av varje specifikt moment i kursen. I direkt anslutning till föreläsningar ges arbetsseminarier där studenten genomför praktiska övningar såväl individuellt som i grupp. Av arbetsformerna är vissa seminarier obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras genom en individuell skriftlig examination. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att utforma, förklara, motivera och diskutera kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder med grund i vetenskapsteoretiska begrepp. Lärandemål 5 examineras individuellt muntligt genom deltagande vid ett seminarium där fokus i bedömningen är studentens förmåga att tillämpa etiska riktlinjer i forskningsprocessen. Lärandemål 6 examineras individuellt genom en skriftlig forskningsplan. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppsamlingsseminarium kan erbjudas.
För betyget godkänt på kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda samt betyget godkänt på den skriftliga individuella examinationen, forskningsplanen och det examinerande seminariet. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på den skriftliga individuella inlämningsuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Ahrne G, Svensson P (2015) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber 192 s.
Aspers P, (2007, 2011) Etnografiska metoder. Malmö: Liber. ca 250 s.
Eliasson A, (2018) Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur. ca 161 s.
Socialhögskolan Lund (2018) Råd och anvisningar för uppsatsskrivande Lund: Socialhögskolan 48 s.
Thurén T, Werner J, (2019) Källkritik Stockholm: Liber 200 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 264 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.