Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-11-03

Kursplan med gällandedatum 2021-11-03

Benämning

Engelska och lärande: Text och kultur

Engelsk benämning

English Studies and Education: Text and Culture

Kurskod

EN843C

Omfattning

18 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet

Fastställandedatum

2021-11-03

Gäller från

2021-11-03

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN842C Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla olika sätt att läsa och tolka texter - kulturanalytiskt såväl som litteraturvetenskapligt – med avseende på genrer och mediaformer, samt hur sådana texter kan användas i skolundervisningen.

Innehåll

Se delkurs.
Delkurser

Delkursens innehåll

Delkursen ger en överblick över hur olika litteraturvetenskapliga perspektiv kan användas för att tolka skönlitteratur. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien analyseras med hjälp av olika kritiska metoder och teorier. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att "översättas" till nya medieformer. I sammanhanget belyses också litteraturundervisningens läromedelsanvändning. Under kursen fördjupar studenterna därtill sina kunskaper sin förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp, synsätt och modeller i sina egna presentationer. Fördjupningen handlar också om att kunna hitta referens- och källmaterial i bibliotek och databaser samt att kunna utnyttja sådant material effektivt och korrekt. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  1. kritiskt diskutera litteraturens roll i språkundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tidsepoker
  2. redogöra för litteraturvetenskaplig teoribildning och använda några vanliga kritiska analysmetoder
  3. redogöra för innehållet i centrala texter från olika tidsepoker och delar av den engelskspråkiga världen, inklusive hur sådana texter används i läromedel
  4. planera, strukturera och skriva ett litteraturvetenskapligt paper, presentera och försvara sina resultat, samt granska och diskutera en medstudents paper

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Delkursens bedömningsformer

Examinationen utgörs av en konferensexamination, bestående av ett individuellt litteraturvetenskapligt paper som presenteras såväl muntligt som skriftligt.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Delkursens innehåll

Kursen handlar om multimodalitet och medier i engelskundervisning på gymnasienivå. Särskilt betonas frågor om hur mening konstrueras i samtiden och hur kulturanalytiska perspektiv kan användas för att tolka och förstå texter, genrer och visuell kultur. Kursinnehållet är organiserat kring teman som urban miljö, konsumtion, kropp och genus, subkultur, turism och olika föreställningar om ’den andre’. Nyckelbegrepp som multimodalitet, kritisk litteracitet, intersektionalitet, representation och interkulturalitet används genomgående i de tematiska studierna. Dessutom prövas olika digitala verktyg och arbetsformer i kursen.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  1. använda teoretiska perspektiv för att analysera och förklara representationer och meningsskapande i olika medier och genrer
  2. designa, skapa och presentera en multimodal textframställning med hjälp av olika digitala verktyg
  3. kritiskt granska och presentera läromedel i engelska med avseende på genus, klass och etnicitet, samt dra slutsatser om vad granskningen innebär för valet av läromedel
  4. skriva en själv-reflekterande och analytisk text utifrån adekvata teorier och begrepp som behandlats i kursen

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras genom en reflektionsportfolio som inbegriper skriftlig, muntlig och digital produktion (lärandemål 1, 2, 3, 4).
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Bedömningsformer

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda delkurserna.

Kurslitteratur

Texter och kontexter, 9 hp

Carroll, Lewis. Alice in wonderland. London: Penguin. Senaste upplagan (200 s)
Conrad, Joseph. Heart of darkness. London: Penguin. Senaste upplagan (100 s)
Henry, Alastair & Catharine Walker Bergström (2001).Texts and events. Lund: Studentlitteratur (435 s)
Lundahl, Bo (2021). Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur (s. 423-451)
Twain, Mark. Huckleberry Finn. London: Penguin. Senaste upplagan (288 s)
Kompendietexter tillkommer samt tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)

Medier och multimodalitet i engelskundervisning, 9 hp

Longhurst, Brian et al. (2016). Introducing Cultural Studies. New York: Routledge (462 s).
Aktuella forskningsartiklar om cirka 300 sidor tillkommer.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).