Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Engelska och lärande: Kultur, internationalisering och bedömning
Engelsk benämning
English Studies and Education: Culture, Internationalisation and Language Assessment
Kurskod
EN821B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-08-12
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om språk, kultur och identitet, faktorer som påverkar lärande och undervisning, engelska som globalt språk, skolans och skolarbetets internationalisering samt de konsekvenser dessa företeelser har för undervisningen i engelska. Vidare syftar kursen till att studenterna ska sätta sig in i tänkandet kring innehålls- och språkintegrerat lärande, inklusive förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling, och omsätta sina insikter i ett tvärämnesinriktat och åldersanpassat projektarbete. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska lära sig grunderna i läromedelsanalys, fördjupa sin förståelse av bedömningens funktion att stödja elevers språkutveckling samt utveckla sin förmåga att använda bedömning som del av sin språkundervisning och elevers lärande.
Innehåll
Delkurs 1 Kultur, identitet och internationalisering (7,5 hp)
Culture, identity and internationalisation, 7,5 credits
Delkursen behandlar kultur ur ett brett perspektiv där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument. Engelska som globalt kontaktspråk och native speaker-normen behandlas också, liksom internationaliseringsarbete samt sätt att använda IKT i språkundervisningen. Delkursens andra fokus gäller innehålls- och språkintegrerat arbete och dess teoretiska bas genom förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt praktiska tillämpningar ur ett F–3-perspektiv varvid särskild vikt läggs vid förutsättningar för lärande ur ett första-, andra- och tredjespråksperspektiv.
Delkurs 2 Bedöma och stödja språkutveckling (7,5 hp)
Assessing and supporting language development, 7,5 credits
Delkursen behandlar dels utvärdering av läromedel, dels bedömning som del av elevers kunskaps- och språkutvecklingoch som förutsättning för att läraren ska kunna stödja elevers kunskaps- och språkutveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
- Delkurs 1 Kultur, identitet och internationalisering (Culture, Identity and Internationalisation),7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten
- kunna problematisera skolämnet engelska i förhållande till engelska som globalt språk samt analysera och kritiskt värdera hur kulturbegreppet behandlas i skolans måldokument för engelska som utgångspunkt för eget ställningstagande till vad detta innebär för språkklassrummet
- kunna reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning
- kunna redogöra för hur elevers begreppsförståelse och språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt kunna exemplifiera hur olika slags texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- kunna redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur undervisning i det egna undervisningsämnet kan organiseras för att främja elevernas lärande
- kunna ge exempel på vad internationaliseringsarbete kan innebära ur ett F–3-perspektiv samt värdera dess förtjänster respektive eventuella svårigheter
- individuellt såväl som i samarbete med andra kunna planera, genomföra och bedöma ett tvärämnesinriktat projektarbete som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
Delkurs 2 Bedöma och stödja språkutveckling (Assessing and Supporting Language Development), 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten
- i samarbete med andra kunna värdera och kritiskt granska läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov
- kunna bedöma och analysera elevtexter/arbeten utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- i ett skriftligt omdöme kunna sammanställa, synliggöra och kommunicera elevens kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
- kunna analysera den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken i engelska med utgångspunkt från teorier om bedömning och ett kommunikativt språkundervisningsideal
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde.
Bedömningsformer
Delkurs 1 Kultur, identitet och internationalisering (7,5 hp)
Culture, Identity and Internationalisation),7,5 hp
Examinationen av delkursen består av ett individuellt paper som anknyter till språk, kultur, identitet och internationalisering med fokus på barns språkutveckling, faktorer som påverkar språkutveckling, engelska som globalt kontaktspråk och lärarens olika vägval gällande interkulturell pedagogik. Vidare förbereds ett gruppbaserat skolanknutet projektarbete med inriktning mot skolåren F–3 som bygger på principen om innehålls- och språkintegrerat och som utgår från en rik repertoar av texter, inklusive bilder, och inbegriper estetiska uttrycksformer och IKT. Projektarbetet inbegriper fyra delmoment: 1) ett avgränsat undersökningsområde formuleras skriftligt i en arbetsplan 2) material insamlas antingen under projektresa utomlands eller på annat sätt och analyseras utifrån relevant teori och metod 3) projektet sammanställs och redovisas skriftligt, muntligt och genom en gruppvis sammanställd kreativ medieproduktion samt ett individuellt paper som inbegriper en redogörelse för och analys av sambandet mellan elevers språk- och kunskapsutveckling.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2 Bedöma och stödja språkutveckling (7,5 hp)
Assessing and supporting language development, 7,5 credits
I delkursen finns det två examinationsformer. Den första tar sin utgångspunkt i utvärdering av läromedel i engelska för F–3. Med utgångspunkt från kvalitativa kriterier bedömer studenterna gruppvis olika läromedel och redovisar sina resultat muntligt. Den andra examinationen sker i form av en individuellt skriven professionell utvecklingsplan. Den inbegriper analys av elevtexter, formulerandet av minst ett skriftligt omdöme samt en analys av den egna bedömningspraktiken. Denna examination inkluderar en kritisk litteraturgenomgång av de forskningsinriktade texterna om bedömning och språkutveckling.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1 Kultur, identitet och internationalisering (7,5 hp)
Culture, identity and internationalisation, 15 credits
Bentley, Kay 2009, //Primary Curriculum Box//. Oxford University Press, Oxford. (144 s.)
Coyle, Do, Hood, Philip & Marsh, David 2010), //CLIL. Content and language integrated learning//, Cambridge University Press, Cambridge. (183 s.)
Council of Europe 2008, Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories. (28 s.)
Internationella programkontoret 2012, Internationalisering i skolans styrdokument 2011.
Skolans uppdrag om internationalisering och Internationella programkontorets verksamhet. Internationella programkontorets rapportserie nr 36.
Larzén-Östermark, Eva 2008, ‘The intercultural dimension in EFL teaching: A study of conceptions among Finnish-Swedish comprehensive school teachers’, Scandinavian Journal of Educational Research, vol. 52, no. 5, pp. 527–547. (20 s.)
Lorenzo, Francisco; Casal, Sonia & Moore, Pat 2009, ‘The effects of content and language integrated learning in European education: Key findings from the Andalusian bilingual sections evaluation project’Applied linguistics, November 20, 2009, 418–442. (25 s).
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (2008) Exploring Talk in School Kapitel 1,4, 8 och 10 (100 s)
Nault, Derrick 2006, ‘Going global: Rethinking culture teaching in EFL contexts’, Language, Culture and Curriculum, vol. 19, no. 3, 314–328. (14 s.)
Skolverket: (20 12) Greppa språket - ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (134 s) http://www.skolverket.se//
Tillkommer texter motsvarande ca 200 s.
Delkurs 2 Bedöma och stödja språkutveckling (7,5 hp)
Assessing and supporting language development, 7,5 credits
Hasselgreen, Angela 2005, ‘Assessing the language of young learners’, Language Testing//, vol. 22, no. 3, 337–354. (17 s.)//
Johnson, Keith m.fl. 2008, ‘A step forward: Investigating expertise in materials evaluation’, ELT Journal//, vol. 62, no. 2, pp. 157–163. (6 s.)//
Jones, Neil & Saville, Nick, 2009, ‘European language policy: Assessment, learning and the CEFR, Annual Review of Applied Linguistics//, vol. 29, no. 3, pp. 51–63. (12 s.)//
Jönsson, Anders 2011, Lärande bedömning//. Malmö: Gleerups. ( I urval ca 50 s.)//
http:www.skolverket.se/publikationer?id=1659
Leung, Constant & Mohan Bernard 2004, ‘Teacher formative assessment and talk in classroom contexts: Assessment as discourse and assessment of discourse’, //Language testing//, vol. 21, no. 2, pp. 335–359. (24 s.)
Lundahl, Christian 2011, Bedömning för lärande Stockholm: Norstedts (208 s)
Morgan, Carol 2006, ‘Appropriate language assessment in content and language integrated learning’, //Language Learning Journal//, vol. 33, no. 7, pp. 59–67. (8 s.)
Nault, Derrick 2006, ‘Going global: Rethinking culture teaching in EFL contexts’, //Language, Culture and Curriculum//, vol. 19, no. 3, 314–328. (14 s.)
Skolverket och Europarådet 2001, 2007, //Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning// Tillgänglig på Skolverkets hemsida,. Fritzes, Skolverket. (ca 30 s.)
Skolverket 2006, //I enlighet med skolans värdegrund?// (66 s)
Skolverket 2011, //The Curriculum for the Compulsory School//, Skolverket och Fritzes.
Skolverket 2011, //Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter,// Skolverket och Fritzes. 73 s.
Skolverket 2011, //Kommentarmaterial till kursplanen i engelska.// Skolverket och Fritzes. (24 s.)
Skolverket 2012, Kommentarmaterial till kunskapskraven i engelska, Skolverket och Fritzes. (38 s.)
Skolverket 2012, //Allmänna råd för utvecklingssamtalet och den skriftiga individuella utvecklingsplanen.// (24 s.) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2811
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.