UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Engelska och lärande: Språk och bedömning av språkförmåga

Engelsk benämning

English Studies and Education: Language and Language Assessment

Kurskod

EN811C

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2020-11-24

Fastställandedatum

2020-11-24

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN433C Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska språksystemet med fokus på ordkunskap och ordinlärning. Studenten ska också lära sig att använda korpusar i undervisning. Dessutom syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om bedömning.

Innehåll

Delkurser

Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp

Delkursens innehåll

Delkursen behandlar ordkunskap (engelskans morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • redogöra för ordinlärning utifrån relevanta vetenskapliga studier och för ordinlärningens roll i engelsk språkundervisning och dess relation till det övriga ämnesinnehållet
  • konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras på följande sätt:
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en muntlig redovisning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Läroplansteori och bedömning, 5 hp

Delkursens innehåll

Delkursen behandlar läroplansteori och bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som bör tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme.
Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder bör anknyta till styrdokumenten samt baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
  • utveckla former för bedömning i ämnet engelska

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, självstudier och arbete i grupp.

Delkursens bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation och analys (Oral Presentation and Analysis), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Bedömningsformer

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning

Kurslitteratur och övriga läromedel

Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp

Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)

Läroplansteori och bedömning, 5 hp

Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (ca 50 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).