Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2019-12-06

Kursplan med gällandedatum 2019-12-06

Benämning

Engelska och lärande: Språk, läroplansteori och bedömning av språkförmåga

Engelsk benämning

English Studies and Education: Language, Curriculum Theory and Assessment of Language Ability

Kurskod

EN805C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2019-12-06

Gäller från

2019-12-06

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN404C Engelska och lärande: Vetenskapliga texter, vetenskapligt skrivande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska ljudsystemet med fokus på uttalsträning, samt ordkunskap med fokus på ordinlärning. Studenten ska också lära sig att använda korpusar i undervisning. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om bedömning med betoning på bedömningsgrunder i förhållande till uppgifter samt analys av språkförmåga.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ljudsystem i engelskan med fokus på uttalsträning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
  • utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ordbildning och ordanvändning i engelskan med fokus på ordinlärning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
  • konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1 (2001): Skriftlig redovisning (Written Exam) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2002): Muntlig redovisning (Oral Exam) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Delkursens innehåll

Delkursen behandlar dels läroplansteori, dels bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som måste tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme.
Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder dels ska anknyta till styrdokumenten, dels bör baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning. Dessutom behandlas bedömning av språkförmåga.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
  • utveckla former för bedömning i ämnet engelska
  • analysera gymnasieelevers språkförmåga i engelska både avseende reception och produktion

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1 (2003): Muntlig redovisning (Oral Exam) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2004): Skriftlig redovisning (Written Exam) 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart

Kurslitteratur och övriga läromedel

Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7.5 hp

Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)

Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7.5 hp

Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (269 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar om läroplansteori, språkpolicy och bedömning motsvarande ca 30 sidor.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.