Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Engelska och lärande: Kultur, internationalisering och läromedel
Engelsk benämning
English and Education: Culture, Internationalisation, and Teaching Materials
Kurskod
EN626B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-12-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om engelska som globalt språk, kultur, identitet och genusfrågor inom språkinlärning. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kännedom och kunskap om läromedels funktion och roll.
Innehåll
Kursen behandlar kultur ur ett vidare perspektiv där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument, läromedel och klassrumskontext. Engelska som globalt kontaktspråk och native speaker-normen behandlas samt praktiska tillämpningar ur ett F–3-perspektiv i språkundervisningen.
Läromedels roll, funktion och historia diskuteras. Olika aspekter av läromedel, t.ex. bildanvändning, digitalisering, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet, problematiseras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera skolämnet engelska i förhållande till hur kulturbegreppet, genusförståelse, jämställdhet och jämlikhet behandlas i skolans måldokument för engelska
- förklara och problematisera begreppen interkulturalitet och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till språkundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- resonera om, utvärdera och exemplifiera hur olika slags tvärkulturella texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning med hjälp av centrala didaktiska och språkteoretiska begrepp
- analysera läromedel med hjälp av diskursanalys, med särskilt fokus på didaktisk problematisering och styrdokument
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål.
Bedömningsformer
Prov 1
Skriftlig portfolio (Written Portfolio), 5 hp
I detta prov examineras lärandemål 1, 2, och 3.
Prov 2
Muntlig läromedelsanalys (Oral Analysis in Teaching Materials), 4 hp
I detta prov examineras lärandemål 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Kurslitteratur
Ammert, Niklas (2011). Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (360 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics, and Tasks: teaching english in years 4-6. Upplaga 2. Lund: Studentlitteratur. (kap.1, 2, & 4) (83 s)
Kortare texter kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.