Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language Development and Language Teaching
Kurskod
EN439B
Omfattning
8 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-10-26
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om engelskspråkiga texter för och om barn, och texternas användning för att kunna undervisa i engelska ur ett 4-6-perspektiv.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument för engelska och engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns språkutveckling och som synliggör studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4-6-perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt värdera användandet av olika texter såsom bilder, sagor, barnfilmer, sånger och ramsor med avseende på lärande och språkutveckling i engelska
- konkretisera teori och styrdokument till en pedagogisk planering som inbegriper olika slags texter, inklusive medietexter, samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling i enlighet med en kommunikativ grundsyn
- tillämpa språkdidaktiska teorier och analysera Lgr 22 med avseende på undervisning i engelska i årskurserna 4-6, för att motivera sina didaktiska val
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Bedömningsformer
De tre målen examineras i form av en skriftlig reflekterande text.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Dahl, Roald (2009). Revolting Rhymes. Viking Books for Young Readers. (47 s)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2021). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (208 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (401 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education (320 s)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Dessutom tillkommer artiklar, skönlitterära berättelser, bilder, filmer och andra medietexter ca 200 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.