Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Engelska och lärande: Texter och kontexter
Engelsk benämning
English Studies and Education: Texts and Contexts
Kurskod
EN431C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-05-16
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN430C Engelska och lärande: Språk och skrivande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om kritiska, allmän- och ämnesdidaktiska perspektiv på engelskämnet i förhållande till engelska som globalt kontaktspråk i en mångkulturell och mångspråkig skola.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Innehåll
Delkurser
Introduktion till engelska i en global kontext, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen har ett task-based learning upplägg, och inleds med grundläggande begrepp inom såväl allmän- som ämnesdidaktik. Därefter introduceras och problematiseras engelskämnet och undervisning i en global kontext utifrån historiska, kulturella och normkritiska perspektiv. Begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning relateras till frågor om vad engelskundervisning kan innebära i en mångkulturell och mångspråkig skola. I kursen studeras aktuell forskningslitteratur i kombination med ett brett spektrum av texter som till exempel skönlitteratur, film, TV-serier, Ted Talks och nyhetsstoff.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för grundläggande begrepp och modeller inom allmän- och ämnesdidaktik
- förklara och problematisera engelskans ställning som globalt kontaktspråk och diskutera olika konsekvenser för engelskundervisning
- analysera och kritiskt värdera olika texttyper och berättelser för att belysa begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning i förhållande till skola och engelskundervisning i en föränderlig värld
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
Skriftlig salstentamen (Written Final Examination), 7.5hp.Samtliga mål (1, 2 och 3) examineras.
Examinationen begränsas till 5 omtentamenstillfällen.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Litteratur och kreativt skrivande, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen har ett task based learning-upplägg, och ger en teoretisk och praktisk bas för en språkundervisning som tar sin utgångspunkt i skönlitteratur och sakprosa, samt i eget skrivande. Texter i vid mening läses, analyseras och används som inspiration för eget skrivande. De studerade texterna används vidare för samtal och reflektion, både med avseende på den egna kunskaps- och språkutveckling, och hur dessa texter kan användas med avseende på elevers olika behov och förutsättningar.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för den roll texter spelar i och utanför skolan samt för förhållandet mellan språkutveckling, läsning och lyssnande, respektive samtal och skrivande
- sammanfatta, analysera och värdera en skönlitterär text
- skriva en skönlitterär berättelse med hjälp av några olika creative writing-tekniker.
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av tre delar: muntlig gruppdiskussion (mål 1 och 2), skriftlig berättelse (mål 3) samt en skriftlig självreflektion (mål 1).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Introduktion till engelska i en global kontext, 7.5 hp
Delkurs kultur
Gorski, Paul C. & Nektaria Palaiologou. (2017). ”The evolution of intercultural and multicultural education: scholarship and practice for new sociopolitical and economic realities.” (18 s). Tillgänglig via Internet.
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (384 s). Kapitel 1, 2, och 16.
Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (546).
Seargeant, Philip & Swann, Joan (red.) (2011). English in the World: History, Diversity, Change. New York: Routledge (416 s).
Siqueira, Sávio (2017) ”Intercultural language educators for an intercultural world: action upon reflection.” (12 s). Tillgänglig via Internet.
Skolverket (2011). Skolverkets allmänna råd. Planering och genomförande av undervisningen. Skolverket och Fritzes (43 s).
Lgr 11 och Lgy 11.Tillgänglig via Internet.
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor.
Delkurs Text
Lundahl, B. (2012). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. (40 s)
Sauro, S. and Sundmark, B. (2016). Report from Middle Earth: fanfiction tasks in the EFL classroom. ELT Journal, 70(4), 414–423.
Sundmark, B. (2014). ‘Dragons be here’: Teaching children’s literature and creative writing with the help of maps. In A. Agustín Reyes-Torres et al (Eds.), Thinking through children’s literature in the classroom. Cambridge: Cambridge Scholars Press. (10 s)
Kern, R. (2000). Literacy and language teaching. Oxford: Oxford University Press. (100 s)
Fyra valbara romaner samt några kortare texter (artiklar, fanfiction-texter, dikter, sångtexter).
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på bägge delkurserna.