UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2015

Kursplan våren 2015

Benämning

Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper

Engelsk benämning

English Studies and Education: Texts, Communication and Language Knowledge

Kurskod

EN431B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2015-01-19

Fastställandedatum

2014-12-11

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om engelskans grundläggande grammatik, om dess uttal samt om förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper om engelskspråkiga texter skrivna för eller om barn och deras användning för att kunna undervisa i engelska ur ett 4-6-perspektiv i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.

Innehåll

Den första delkursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument för engelska och engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar delkursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling och som synliggör studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4–6-perspektiv.
I den andra delkursen studeras fonetik, uttal, grammatik, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Delkurs 1 Texter och kommunikation (Texts and Communication), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter med tydligt uttal, gott flyt och god korrekthet och i samspel med åhörarna/publiken
  • använda bilder, berättelser, dikter, sånger, dialoger, rollspel och andra texter samt olika medier för språkundervisning i årskurserna 4-6
  • i samarbete med andra planera ett begränsat undervisningsförlopp som inbegriper barns och ungdomars eget skapande med hjälp av olika sinnen samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling
  • skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad, huvudsakligen korrekt och bygger på god förståelse av skolans styrdokument
Delkurs 2 Grammatik, ord och uttal (Grammar, Words and Pronunciation), 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • kunna förklara och tillämpa grundläggande grammatiska regler
  • beskriva engelskans uttal samt beskriva olika principer och metoder för uttalsundervisning
  • värdera den roll som ord, fraser, grammatik och uttal spelar i språkutveckling och i skolans språkundervisning
  • demonstrera ett stort förråd av engelskspråkiga fraser

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.

Bedömningsformer

Delkurs 1 Texter och kommunikation (7,5 hp)
Examinationen bedöms muntligt genom att studenten i samarbete med kurskamrater samtalar om och dramatiserar studerade texter samt genom berättande och högläsning. Vidare bedöms ett lektionsförlopp som planeras tillsammans med 2–3 andra studenter. I anslutning till detta skriver studenten en reflekterande text som i förhållande till skolans styrdokument och kursens innehåll fokuserar den egna språksynen samt de egna idealen om språkutveckling och undervisning.
Delkurs 2 Grammatik, ord och uttal (7,5 hp)
Delkursen examineras genom en skriftlig tentamen där studenten redovisar sin kunskap om och förståelse av grammatik, fonetik, uttal och ord- och frasinlärning samt den roll dessa kan spela i språkutveckling och kommunikativ språkundervisning enligt det svenska skolsystemet. I examinationen redovisar studenten även sitt engelska ordförråd med betoning på kollokationer, fraser och idiom.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1 Texter och kommunikation (7,5 hp)
Cameron, Lynne 2001, Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 100 s.
Charlie and the Chocolate Factory 2005, motion picture, Warner Bros. Pictures.
Dahl, Roald 2002, Revolting Rhymes. London: Pearson.
Donaldson, Julia 2013, Poems to Perform, A Classic Collection chosen by the Children’s Laurete. Macmillan Children’s Books.
Read, Carol 2007, 500 Activities for the primary classroom. Oxford: Macmillan Education. 320 s.
Skolverket 2011, The Curriculum for the Compulsory School, Lgr 11. Fritzes och Skolverket.
Skolverket 2011, Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Fritzes och Skolverket.
Wilson, Jaqueline 2001, The Suitcase Kid. Doubleday Children’s Books.
Yousafzai & Lamb 2013, I am Malala: The girl who stood up for Education and was shot by the Taliban. Orion Publishing Group Ltd.
Dessutom tillkommer bilderböcker och artiklar motsvarande ca 200 s.
Delkurs 2 Grammatik, ordkunskap och uttal (7,5 hp)
Altenberg, Evelyn P & Vago, Robert M 2010, English Grammar. Understanding the Basics. Cambridge: Cambridge University Press. 273 s.
Cameron, Lynne 2001, Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 30 s.
Skolverket 2011, The Curriculum for the Compulsory School, Lgr 11. Fritzes och Skolverket.
Skolverket 2011, Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Fritzes och Skolverket.
Sylvén, Liss Kerstin 2013. The ins and outs of English pronunciation: An introduction to phonetics. Lund: Studentlitteratur. 108 s.
Dessutom tillkommer online-uppgifter som fokuserar ord, kollokationer, klassrumsengelska och lexikaliska fraser, inklusive idiom.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.