Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Engelska och lärande: Språklig variation, språkanalys och språklig medvetenhet
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language Variation, Language Analysis and Language Awareness
Kurskod
EN423C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-05-23
Gäller från
2016-05-23
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204C Globala utmaningar i en ämneskontext (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska språksystemet med fokus på ljudsystem, ordkunskap med fokus på ordinlärning. Studenterna ska också tillägna sig både praktisk och teoretisk kunskap om hur de kan stimulera utveckling av elevers tillägnande av engelskans ljudsystem samt ordinlärning, bl. a. genom användning av korpusar. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska fördjupa sin förståelse av det engelska språket genom fokus på grammatiken som process i samtal, läsning och skrivande och den roll grammatik, språklig medvetenhet och återkoppling kan spela i språkinlärning och språkundervisning.
Innehåll
Kursen är uppdelad på två delkurser: Engelskans byggstenar och Språkanalys och språklig medvetenhet. De båda delkurserna läses parallellt.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Delkursens fokus ligger på språkanalys av texter från olika genrer, inklusive elevtexter samt på vilken roll elevers språkliga medvetenhet respektive lärares återkoppling och metaspråkliga kommentarer kan spela för elevers språkutveckling. Genom en mindre skolbaserad undersökning fokuseras också elevers språkliga medvetenhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för, analysera och problematisera grundläggande språkliga begrepp och strukturer i engelskan med fokus på form och funktion inom fonetik och fonologi utifrån relevanta vetenskapliga studier
- redogöra för, analysera och problematisera grundläggande språkliga begrepp och strukturer i engelskan med fokus på form och funktion inom morfologi utifrån relevanta vetenskapliga studier
- använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning
- motivera sin språksyn och uppvisa metatextuell förståelse för uttalets och ordinlärningens roll i engelsk språkundervisning och deras relation till det övriga ämnesinnehålletDelkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet, 7,5 hpEfter avslutad delkurs ska studenten kunna
- Language Analysis and Language Awareness
- visa sin egen språkliga medvetenhet genom att beskriva, analysera och kritiskt värdera texter från olika genrer, inklusive elevtexter, med stöd av språkvetenskapliga begrepp
- sammanfatta, analysera och kritiskt värdera vetenskapliga studier om språklig medvetenhet, språklig korrektion och andra återkopplingstekniker som utgångspunkt för egna ställningstaganden
- planera, genomföra, analysera och muntligt redogöra för resultatet av en mindre undersökning inriktad mot elevers språkliga medvetenhet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Bedömningsformer
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Delkursen examineras på följande sätt:
I examinationen ingår en individuell skriftlig uppgift avseende fonetik och fonologi och uttalsträning i ett klassrum för relevant åldersgrupp (7-9 eller gy) (1, 4). Vidare ingår en muntlig presentation där studenten, i samarbete med andra och med utgångspunkt från relevanta teorier om språkliga strukturer och begrepp inom morfologi och ordinlärning redovisar en korpusundersökning (2, 3, 4).
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Examinationen består av tre delar. Den första delen utgörs av en muntlig tentamen där studenten individuellt eller i samarbete med en annan student analyserar en vetenskaplig studie om språklig medvetenhet eller gensvar. Den andra delen utgörs av en individuell skriftlig tentamen där studenten använder språkvetenskaplig terminologi för att analysera olika slags texter, bl.a. elevtexter. Den tredje delen av examinationen utgörs av en muntlig tentamen där studenten individuellt redovisar resultatet av en undersökning som fokuserar språklig medvetenhet.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hela kursen
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Ajideh, P., Rahimpour, M., Amini, D., & Farrokhi, F. (2013). Motivational strategies, task effectiveness and incidental acquisition of second language vocabulary. Journal of Language Teaching and Research, 4(5), 1044-1052. doi:10.4304/jltr.4.5.1044-1052
Burgess, J., & Spencer, S. (2000). Phonology and pronunciation in integrated language teaching and teacher education. System, 28(2), 191-215. doi:10.1016/S0346-251X(00)00007-5
Çakir, A., & Balci, Ö. (2012). Teaching vocabulary through collocations in EFL classes: The case of Turkey. International Journal of Research Studies in Language Learning, 1(1), 21-32.
Duan, J., & Da, H. (2015). Semantics and vocabulary acquisition and teaching. Studies in Literature and Language, 10(6), 67-71. doi:10.3968/4939
Ghobadi, M., Shahriar, M., & Azizi, A. (2016). Short-term and long-term effects of incidental vocabulary acquisition and instructed vocabulary teaching. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(4), 212-218.
Jarrah, A. S. (2012). Phonology in language learning and teaching. Indian Journal of Applied Linguistics, 38(2), 107.
Jenkins, J. (2002). A sociolinguistically based, empirically researched pronunciation syllabus for English as an international language. Applied Linguistics, 23(1), 83-103+156. doi:10.1093/applin/23.1.83
Keys, K. J. (2000). Discourse level phonology in the language curriculum: A review of current thinking in teaching pronunciation in EFL courses. Linguagem & Ensino, 3(1), 89-105.
Nowbakht, M., Moinzadeh, A., & Dabaghi, A. (2015). Issues in vocabulary learning and teaching. Modern Journal of Language Teaching Methods, 5(2), 247.
Siriganjanavong, V. (2013). The mnemonic keyword method: Effects on the vocabulary acquisition and retention. English Language Teaching, 6(10), 1-10. doi:10.5539/elt.v6n10p1
Teodorescu, A. (2011). Vocabulary teaching and learning strategies in second language acquisition. Studii Si Cercetari Filologice. Seria Limbi Straine Aplicate, 10(2011), 192-199.
Wells, J. C. (2005). Goals in teaching English pronunciation. Linguistic Insights - Studies in Language and Communication, 21, 101-110.
Referenslitteratur:
Baptista, B. O., Rauber, A. S., Watkins, M. A. (2009). Recent research in second language phonetics/phonology: Perception and production. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars. [E-book]
Bauer, L. (2015). The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: Oxford University Press. (720 s) [E-book]
Carter, R. (1998). Vocabulary: Applied linguistic perspectives (2nd ed.). New York, London: Routledge. [E-book]
Lindquist, Hans. 2009. Corpus linguistics and the description of English. Edinburgh: Edinburgh University Press. (240 s)
Rogersson-Revell, Pamela (2011). English phonology and pronunciation teaching. Continuum (352 s)
Longman Dictionary of Pronunciation, senaste upplaga
Cambridge Dictionaries Online (http://dictionary.cambridge.org/help/phonetics.html)
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Bruton, Anthony (2009). Improving accuracy is not the only reason for writing, and even if it were … System. 37, 600–613.
Ellis, Rod (2008). A typology of written corrective feedback types. ELT Journal. 63/2, 97–107.
Hyland, Ken and Hyland, Fiona (2006). Feedback on second language students’ writing. Language Teaching. 39, 83–101.
Eva Lindgren & Kirk P.H. Sullivan (2010). Stimulated recall as a trigger for increasing noticing and language awareness in the L2 writing classroom: A case study of two young female writers. Language Awareness.12/3-4, 172–186.
Lyster, Roy, Saito, Kazuya and Sato, Masatoshi (2013). Oral corrective feedback in second language classrooms. Language Teaching. 46.1, 1–40.
Mackey, Alison (2006). Feedback, noticing and instructed second language learning. Applied Linguistics. 27/3, 405–430.
McDonough, Kim (2005). Identifying the impact of negative feedback and learners’ responses on ESL question development. SSLA. 27. 79–103.
Sato, Masatoshi and Ballinger, Susan (2012). Raising language awareness in peer interaction: a cross-context. Cross-methodology examination. Language Awareness. 21/1–2 , 157–179.
Spada, Nina (2011). Beyond form-focused instruction: Reflections on past, present and future research. Language Teaching. 44.2, 225–236.
Svalberg Agneta M-L. (2007). Language awareness and language learning. Language Teaching. 40, 287–308.
Truscott, John and Hsu, Angela Yi-ping (2008). Error correction, revision, and learning. Journal of Second Language Writing. 17, 292–305.
Tillkommer elev- och läromedelstexter samt exempel på hur språklig medevetenhet kan undersökas.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).