Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language Development and Langauge Teaching
Kurskod
EN417C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-02-26
Gäller från
2019-02-26
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN416C Engelska och lärande: Språk, text och kultur (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och medvetenhet om lärande, språkutveckling, språkundervisning och bedömning i ett 7-9- eller ett gymnasieperspektiv samt om villkor och faktorer som påverkar lärande, språkundervisning, språkutveckling och bedömning i och utanför skolan.
Innehåll
I kursen behandlas olika lärande- och språkutvecklingsteorier. Kursen tar även upp några pedagogiska inriktningar och deras syn på lärande och undervisning. Interaktionens betydelse för lärande och språkutveckling betonas också samt individuella, sociala och kulturella faktorers betydelse för lärande och undervisning. Vidare behandlas ordinlärningens, språkförmågornas och olika uttrycksformers betydelse för språk- och kunskapsutveckling, likaså de styrdokument som gäller ämnet engelska för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet samt förhållandet mellan styrdokumenten och den gemensamma europeiska referensramen för språk. Vidare fokuseras den roll som IKT kan spela för elevers språkutveckling. Dessutom behandlas bedömning ur ett ämnesperspektiv medbetoning på bedömning av muntliga och skriftliga elevtexter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika centrala begrepp, teorier och pedagogiska riktningar gällande lärande och språkutveckling samt beskriva interaktionens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
- redogöra för och dra slutsatser om ordinläsningens, samtalets, läsningens och skrivandets betydelse för elevers språkutveckling samt förklara och diskutera hur olika slags texter, inklusive digitala och gestaltande uttrycksformer och populärkultur kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet
- förklara och kritiskt värdera grunder för att bedöma språkförmåga lokalt respektive nationellt
- bedöma och analysera elevtexter utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande och digitala verktyg
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i kollaborativa grupper. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
Prov 1: Reflektionsportfolio (Reflection Portfolio), 7,5 hp I detta prov examineras lärandemål 1–3. I reflektionsportfolion visar studenten genom en individuellt skriven text sin förståelse av språkutveckling, centrala begrepp knutna därtill, faktorer som påverkar språk- och kunskapsutveckling, olika språkförmågors och texters betydelse för språkutveckling samt skolans styrdokument för engelska.
Prov 2 Skriftligt prov (Written Exam), 4,5 hp Examinationen består av en individuell skriftlig tentamen som examinerar lärandemål 4 och 5. Provet består av följande delar: a) bedömning av språkförmåga; b) den gemensamma europeiska referensramen för språk; c) det nationella provet i engelska; d) bedömning av elevtexter.
Prov 3 Temaarbete (Thematic Work), 3 hp I detta prov examineras lärandemål 6. Här redovisas muntligt ett tematiskt arbete för 7–9 eller gymnasiet där olika sätt att bedöma processen såväl som utfallet används. Temaarbetet inbegriper olika uttrycksformer och är förankrat i skolans styrdokument. Vidare bygger det på språkutvecklande principer och medveten bedömningspraktik.
För reflektionsportfolion och det skriftliga provet gäller att antalet examenstillfällen är begränsat till högst fem.
Den muntliga presentationen kräver tydligt uttal samt god språkbehandling, disposition och presentationsform. Den skriftliga texten kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering. [AE1]
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Burns, Anne & Richards, Jack C. (red.) (2012). //The Cambridge guide to pedagogy and practice in second// //language teaching//. Cambridge: Cambridge University Press. 298 s.
//Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching, Assessment.// Tillgänglig på //http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/CADRE_EN.asp//. (i urval, s. 1–63.
//Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge.// (ca 60 s.)
Jones, Neil & Saville, Nick (2009). ‘European language policy: Assessment, learning and the CEFR’, //Annual// //Review of Applied Linguistics,// vol. 29, no. 3, pp. 51–63. (12 s.)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2012). //How Languages Are Learned. 4:e uppl. Oxford: Oxford University// //Press. (256 s)//
Little, David & Erickson, Gudrun (2015). Learner identity, learner agency, and the assessment of language proficiency: Some reflections prompted by the Common European Framework of reference for languages. //Annual Review of Applied Linguistics, 35, pp. 120–139.//
Lundahl, Bo (2019). //Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling//. Fjärde upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket (2011).// Kunskapsbedömning. Vad, hur och varför?// Fritzes och Skolverket. Ca 40 s.
Skolverket (2018).// Bedömning och betygssättning.// Skolverkets allmänna råd. Skolverket.
Slomp, David H. (2005), Teaching and assessing language skills. Defining the knowledge that matters. //English Teaching: Practice and Critique,// 4/3, 2005, 141–155.
Stagg Peterson, Shelley & McClay, Jill (2010). Assessing and providing feedback for student writing in Canadian classrooms. //Assessing Writing//, 15, 2010, 86–99.
Lgr 11 och Lgy 11. //Tillgänglig på http://www.skolverket.se.////
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).