Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd på kurs 5 (TV105Y) samt vara godkänd på provmoment Portfolio från kurs 6 (TV106Y). Om mer än ett år förflutit sedan provmomentet portfolio från terminskurs 6 godkänts krävs en individuell studieplan.
ODODA Odontologi
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen.
Kursen tar sin utgångspunkt i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt från tidigare kurser i programmet och förutsätter att du har tillägnat dig dessa.
Du kommer att studera oral hälsa, oral funktion och behandlingsbehov ur ett helhetsperspektiv för den vuxna patienten. Detta inkluderar den åldrande individen, långtidssjuka och patienter med förhöjd medicinsk risk.
Vidare kommer du att studera hur smärta och funktionsstörning i käksystemet kan diagnostiseras, prognosticeras och behandlas.
Den prekliniska färdighetsträningen på varandra sker inför kommande patientbehandlingar inom orofacial smärta och käkfunktion. Du fortsätter med den kliniska färdighetsträningen avseende parodontologi och protetik.
Du kommer att ha en aktiv roll i kurs- och programöverskridande studentteam där ni bland annat samarbetar kring planering och uppföljning av patientbehandlingar.
Du arbetar fortsatt med reflektioner kring din och studentkamraters självständighetsutveckling i preklinik och klinik samt utveckling av professionella kompetenser som kommunikation med och bemötande av patienten utifrån dennes behov.
Under kursens senare del fokuseras den teoretiska undervisningen kring vetenskap och examensarbetet.
För den intresserade finns det möjlighet för internationellt studentutbyte under begränsad del av terminen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva hur tandförluster och dess konsekvenser varierar med hälsostatus och sociodemografiska faktorer,
2. förklara det normala åldrandet, hur detta och de vanligaste sjukdomarna samt sjukdomarnas behandling påverkar den orala hälsan och det odontologiska omhändertagandet av äldre,
3. förklara hur multisjuklighet och olika långvariga sjukdomar samt eventuell behandling av dessa kan påverka den orala hälsan och det odontologiska omhändertagandet,
4. förklara odontologiskt omhändertagande avseende medicinska riskpatienter och patienter med polyfarmaci,
5. förklara indikationer, risk och nytta avseende antibiotikaprofylax inom tandvården,
6. förklara orofaciala smärttillstånds och käkfunktionsstörningars förekomst, uppkomst, diagnostik, prognos och behandling,
7. förklara farmakologiska mekanismer och bieffekter av perifert och centralt verkande analgetika,
8. förklara smärtfysiologi, smärtupplevelse och störd smärtmodulering med fokus på långvarig smärta och psykosociala konsekvenser.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
9. under handledning skriva recept, epikris, remiss och remissvar,
10. tillämpa hygienrutiner som används vid kirurgiska ingrepp i munhålan,
11. diagnostisera och klassificera parodontala sjukdomar samt utföra och utvärdera parodontal behandling med ett personcentrerat förhållningssätt,
12. bedöma individuella förutsättningar och behandlingsbehov av oralprotetisk rehabilitering, värdera, prognostisera och informera om olika behandlingsalternativ,
13. under handledning terapiplanera och utföra oralprotetisk rehabilitering med ett vävnadsbevarande förhållningssätt,
14. under handledning utföra smärtutredning samt bedöma oral funktion, psykosocialt status, behandlingsbehov och prognos på vuxna patienter,
15. under handledning utföra bettfysiologisk behandling,
16. under handledning utreda och handlägga patienter som söker akut tandvård,
17. ansvara för att roller fördelas och att tilldelade uppgifter utförs inom ett team,
18. genomföra en relevant litteratursökning, kritiskt värdera, bearbeta och skriftligt sammanställa denna utifrån en specifik forskningsfråga,
19. argumentera för val av forskningsmetod i relation till en specifik forskningsfråga och aktuellt forskningsläge,
20. kritiskt granska och konstruktivt diskutera forskningsprojektplaner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
21. med respekt för allas roller och uppdrag konstruktivt bidra till interprofessionellt samarbete och lärande,
22. ta ansvar för sin färdighetsutveckling avseende kommunikation i kliniska och vetenskapliga sammanhang,
23. agera ansvarstagande och hänsynsfullt för att bidra till sin egen kompetensutveckling och patienters välbefinnande,
24. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt och reflektera över etiska aspekter associerade med olika forskningsfrågor.
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, seminarier samt färdighetsträning. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer. Dessutom kommer du under en stor del av kursen att arbeta med ditt självständiga examensarbete.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Du påbörjar klinisk färdighetsträning i oral protetik, bettfysiologi och fortsätter med parodontologi.
I kursen ingår jourverksamhet och kirurgiverksamhet. Du tar själv ansvar för att boka dessa klinikpass och inhämtar adekvat återkoppling vid genomförda moment.
Kursen omfattar tre provmoment:
- Portfolio (12,5 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut, genom vilken kursmålen 9–17 och 21–24 examineras.
- Delrapportering av uppsats (10 hp). Genom vilken kursmålen 18–20 och 22–24 examineras.
- Skriftlig examination (7,5 hp). Genom vilken kursmålen 1–8 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till terminskurs 8 upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 8, TV608Y.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.