Grundnivå
ES100L (30 hp), ES200L (15 hp), samt ES260L (30 hp)
KSEUS / Europastudier
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet Europastudier på kandidatnivå (61-90 hp).
Kursen tar upp viktiga teoretiska, filosofiska och metodologiska problem och perspektiv som har koppling till Europastudier, kunskap som studenterna sedan tillämpar på sina egna uppsatser.
Under första halvan av kursen ligger fokus på hur ontologiska och epistemologiska perspektiv och val hänger samman med olika problemställningar, metoder och teorier.
Kursens andra del är i huvudsak uppbyggd kring den enskilde studentens arbete med att formulera en relevant, och för uppgiften avgränsad problemställning som genom relevanta teori- metod- och materialval undersöks analytiskt i en kandidatuppsats. I uppsatsarbetet ingår också att visa kunskap om tidigare forskning i det valda ämnet.
Kursen avslutas med ett examinerande uppsatsseminarium där studenten agerar opponent på ett annat arbete inom kursen, och försvarar sin egen uppsats.
Efter slutförd kurs skall studenten:
- Visa en fördjupad kunskap och förståelse för epistemologiska problem och perspektiv och hur forskningsfråga, metod och empiriska data påverkar forskningsresultaten
- Visa en utvecklad förmåga att tillgodogöra sig och kritiskt värdera metodologiska aspekter i akademiska texter
- Visa på ingående kunskaper i ett självvalt vetenskapligt problemområde relevant för Europastudier
- Visa på kunskaper om, och färdigheter i, etablerade forskningspraktiker vad gäller vetenskaplig dokumentation och presentation
- Visa på förmåga att självständigt planera och genomföra ett vetenskapligt forskningsprojekt
- Visa på förmåga att som opponent kritiskt och konstruktivt granska andra vetenskapliga arbeten
- Visa på förmåga att reflektera kring styrkor och begränsningar i det egna arbetet
- Visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
Självstudier, föreläsningar, seminarier, fortlöpande handledning.
Aktivt seminariedeltagande 4 hp
Individuella skriftliga uppgifter 5 hp
Kritisk granskning av ett vetenskapligt verk 5 hp
Kandidatuppsats (15hp) samt uppsatsseminarium (1hp) inklusive förmågan att såväl vara opponent som att reflektivt försvara sitt eget arbete
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.