Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Företagsekonomi II
Engelsk benämning
Business Administration II
Kurskod
EK220A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-11
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Minst 22,5 hp slutförda inom Företagsekonomi 1-30 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 31-60 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska dels fördjupa sin grundläggande företagsekonomiska kunskap, förståelse och förmåga, dels utveckla kunskap, förståelse och förmåga gällande hur verksamheter kan utvecklas på ett hållbart sätt. Centralt för kursen är att studenten ska utveckla förmåga att identifiera, formulera, analysera samt föreslå lösningar på företagsekonomiska problem som är IT-relaterade.
Innehåll
Kursens innehåll baseras på tre företagsekonomiska begrepp som är väsentligt för verksamhetsutveckling; strategi, hållbar utveckling samt affärsmodell/relationer. Först, inleds kursen med strategi samt omvärldsanalys som utgångspunkt för strategival i samband med verksamhetsutveckling. Därefter behandlar kursen hållbarhetsstrategier samt modeller och metoder för hållbar utveckling bl.a. verksamhetsstyrning med fokus på totalkvalitet, miljömanagement och Corporate Social Responsibility (CSR). Kursen fortsätter med strategiarbete för hållbar utveckling, vilket omfattar affärsmodeller, relationer och flöden samt hur informations- och affärssystem kan stödja hållbar verksamhetsutveckling och hållbara affärsmodeller. Den avslutande delen av kursen omfattar ett självständigt arbete i grupp. I det självständiga arbetet utvecklar studenten ytterligare kunskap och kompetens gällande hållbar verksamhetsutveckling och organisatoriskt förändringsarbete samt analys och problemlösning. Kursen ger grundläggande kunskaper och förståelse om forskningsdesign samt om kvantitativa och kvalitativa undersökning- och ansatsmetoder relevanta till företagsekonomi. Den inkluderar en fortsättning inom akademiskt skrivande. Kursens innehåll kan sammanfattas i följande punkter:
- strategiska synsätt, begrepp och modeller samt strategier i olika branscher och Corporate Strategy
- omvärldsanalys, modeller och metoder för omvärldsanalys samt strategisk analys
- hållbarhetsstrategier och hållbar utveckling inkluderande Corporate Social Responsibility (CSR) samt Tripple Bottom Line perspektiv
- hur utvecklingsmöjligheter kan identifieras utifrån en omvärldsanalys
- miljö- och kvalitetsledning, modeller och metoder för miljö- och kvalitetsledningsaffärsmodeller, affärsrelationer, logistik och flöden i relation till informations- och affärssystem
- implementering genom organisationsutveckling, marknadsföring, miljö- och kvalitetsledning, ledarskap och finansiering
- forskningsdesign samt grundläggande företagsekonomiska kvantitativa och kvalitativa undersökning- och ansatsmetoder, inkluderande akademiskt skrivande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera, beskriva och visa förståelse för strategiska synsätt, begrepp och modeller samt för strategier inom olika branscher och Corporate Strategy (1)
- identifiera, beskriva och visa förståelse för begrepp och modeller inom omvärldsanalys samt omvärldsanalytiska metoder (2)
- identifiera, beskriva och analysera strategier samt föreslå och motivera strategival (3)
- visa förståelse genom att jämföra, välja och använda omvärldsanalytiska metoder, dels genomföra, presentera och kritiskt diskutera en omvärldsanalys (4)
- identifiera, beskriva, förklara och jämföra synsätt, begrepp, modeller och metoder för hållbar utveckling bl.a. totalkvalitet, kvalitetsstyrning, miljömanagement, CSR och Tripple Bottom Line (5)
- utarbeta förslag på åtgärder för hållbar utveckling inom ramen för kvalitetsstyrning, miljömanagment, CSR och Tripple Bottom Line perspektiv samt konstruktivt presentera och kritiskt diskutera sådana förslag (6)
- visa förståelse av vikten av samt förutsättningar för en hållbar utveckling (7)
- utvärdera, föreslå samt kritiskt diskutera hållbarhetsstrategier bl.a. i relation till IT (8)
- redogöra för, förklara och analysera affärsmodeller, affärsrelationer och flöden (9)
- identifiera, beskriva, förklara och jämföra olika typer av affärssystem, dess användningsområden samt för- och nackdelar (10)
- utarbeta förslag på affärsmodeller för hållbar verksamhet samt konstruktivt presentera och kritiskt diskutera sådana förslag (11)
- analysera samt kritiskt reflektera över implementering och utveckling av affärsmodeller, organisationsutveckling, kvalitetsstyrning miljömanagement, ledarskap och finansiering (12)
- ta i beaktande olika väsentliga företagsekonomiska begrepp, bl.a. strategi, strategiutveckling, hållbar utveckling, affärsmodeller, affärsrelationer, logistik för att förstå hur verksamheter utvecklas utifrån ett strategiskt och hållbart perspektiv (13)
- aktivt delta i självständigt arbete i grupp där olika kompetenser är representerade (14)
- tillämpa företagsekonomiska forskningsmetoder på analyser av företagsekonomiska och IT-relaterade problem (15)
- redogöra för och jämföra forskningsdesign samt grundläggande företagsekonomisk undersökning- och ansatsmetoder, både kvalitativa och kvantitativa (16)
- identifiera, formulera, analysera samt lösa ämnesövergripande företagsekonomiska- och IT-relaterade problem, inom givna tidsramar (17)
- göra företagsekonomiska bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga etiska aspekter samt förhålla sig till etiska aspekter inom företagsekonomi (18)
- muntligt redogöra för samt kritiskt diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper (19)
- reflektera över sitt eget lärande för att förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom företagsekonomi som är relaterad till IT (20)
Arbetsformer
Föreläsningar, individuell- eller gruppinlämningsuppgifter, case-studier, grupp-projekt, självständigt arbete, inkluderande skriftlig rapportering och muntlig presentation/redovisning, handledning, obligatoriska seminarier samt självstudier.
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell skriftlig tentamen – Strategi- och omvärldsanalys, 4,5 hp (UV) (mål 1, 2, 3)
- Grupp-projekt – Strategi- och omvärldsanalys, 2,5 hp (UG) (mål 2, 3, 4, 17, 18)
- Individuellt deltagande i projektredovisning (seminarium) – Strategi, 0,5 hp (UG) (mål 19, 20)
- Individuell skriftlig tentamen - Hållbar utveckling, 5,5 hp, (UV) (mål 5, 6, 7)
- Skriftlig gruppuppgift – Hållbar utveckling, 1,5 hp (UG) (mål 6, 7, 8, 17, 18)
- Individuellt deltagande i uppgiftsredovisning (seminarium) – Hållbar utveckling, 0,5 hp (UG) (mål 19, 20)
- Individuell skriftlig tentamen – Affärsmodell och affärssystem, 4 hp (UV) (mål 9, 10)
- Individuell uppgift – Affärsmodeller, 2,5 hp (UV) (mål 10, 11, 12, 17, 18)
- Gruppbaserad case-studie - Organisationsutveckling, 1 hp (UG) (mål 11, 12, 19)
- Självständigt arbete i grupp , 5,5 hp (UV) (mål 13, 14, 15, 17, 18)
- Individuellt deltagande i redovisning av självständigt arbete (seminarium), 0,5 hp (UG) (mål 18, 19, 20)
- Individuell skriftlig uppgift – Forskningsdesign och metoder, 1,5 hp (UV) (mål 16, 20)
För betyget godkänd på hela kursen (30 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget VG på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 18 hp av kursens 30 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur fokuserad på strategi och omvärldsanalys
- Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Wiley-Blackwell , Hoboken.
- Melander, A. & Nordqvist, M. (senaste upplagan). Att förstå strategi. Studentlitteratur, Lund.
- Wahlström, B. (senaste upplagan). Ordning & Oreda. Liber Ekonomi. Stockholm.
Kurslitteratur fokuserad på hållbar utveckling
- Ammenberg, J. (2012). Miljömanagement. Studentlitteratur, Lund.
- Haigh, N. & Griffiths, A. (2009). The natural environment as a primary stakeholder: the case of the climate change. Business Strategy and the Environment, 18: 347-359. DOI:10.1002/bse.602.
- Lucas MT. (2009). Understanding environmental management practices: Integrating views from strategic management and ecological economics. Business Strategy and the Environment, 10:1002. DOI: 10.1002/bse.662.
- Sandholm, L. (senaste upplagan). Kvalitetsstyrning med totalkvalitet – verksamhetsutveckling med fokus på totalkvalitet. Studentlitteratur, Lund.
Kurslitteratur fokuserad på affärsmodeller/relationer
- Andersson, A., Axelsson, B., & Rosenqvist, C. (2013). Det mogna tjänstesamhällets förnyelse: Affärsmodeller, organisering och affärsrelationer. Studentlitteratur. Lund.
- Hedman, J., Nilsson, F. & Westelius, A. (senaste upplagan). Temperaturen på affärssystem i Sverige. Studentlitteratur AB, Lund.
- Kagerman, H., Osterle, H. & Jordan, J.M. (2011). IT-driven business models: Global Case Studies in Transformation. John Wiley & Sons, Inc, Hoboken, New Jersey.
Kurslitteratur för hela kursen
- Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund.
- Jacobsen, D. I. (senaste upplagan). Vad, hur och varför?: Om metodval i företagsekonomi och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Studentlitteratur AB, Lund.
- Mattsson, P. & Örtenblad, A. (2008). Smått och gott: om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Studentlitteratur AB, Lund.
Övriga läromedel
- Kompletterande vetenskapliga artiklar (tillgängliga elektroniskt)
- Kurskompendium och seminariematerial (tillhandahålles)
- Kompletterande litteratur för det självständiga arbetet tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.