Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Företagsekonomi I
Engelsk benämning
Business Administration I
Kurskod
EK210A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-11
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 7: Matematik B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Företagsekonomi
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Företagsekonomi 1-30 hp (G1N).
Syfte
Kursens övergripande syfte är att studenten ska utveckla grundläggande företagsekonomisk helhetsförståelse av hur ett företag eller annan verksamhet fungerar samt kan styras och utvecklas så att ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet skapas. Studenten ska utveckla förtrogenhet med grundläggande företagsekonomiska begrepp, modeller, teorier och problemområden, d.v.s. inom marknadsföring, ekonomistyrning, redovisning och räkenskapsanalys samt organisation och ledarskap. Studenten ska utveckla förmåga att använda olika grundläggande företagsekonomiska begrepp, modeller och teorier för olika typer av företagsekonomiska analyser, speciellt ur ekonomiska, sociala och miljömässiga hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
Kursen omfattar delmomenten marknadsföring, ekonomistyrning, extern redovisning och räkenskapsanalys samt organisation och ledarskap.
Momentet "Marknadsföring" behandlar:
- produkt- och tjänstemarknadsföring
- affärsidé
- strategier
- marknadsanalys
- segmentering
- positionering
- marknadsföringsstrategi
- marknadsföringsmix
- kundrelation och marknadskommunikation
- marknadsplan och -planering
- marknadsföringsmetoder
- etik och orientering om regelverk
- aktuell forskning (grundläggande)
Momentet "Ekonomistyrning" behandlar:
- modern ekonomistyrning och ekonomistyrningens roll i olika typer av verksamheter
- ekonomisystem
- resultatplanering
- produktkalkylering
- kostnads- och intäktsanalyser
- budgetering
- lönsamhetsbedömningar
- avvikelseanalys
- olika beslutssituationer
- investeringsbedömning
- räkenskaps- och kassaflödesanalyser
- användning av kalkylprogram (grundläggande)
- aktuell forskning (grundläggande)
Momentet "Extern Redovisning och Räkenskapsanalys" behandlar:
- lagstiftning, andra regelverk samt normgivande organ inom området extern redovisning
- löpande bokföring
- användning av bokföringsprogram (grundläggande)
- bokslut (ej koncerner) samt bokslutspolitik, inkluderande aktiebolagets skatt
- årsredovisning
- räkenskapsanalys
- kassaflödesanalys
- aktuell forskning (grundläggande)
Momentet " Organisation och Ledarskap " behandlar:
- mål och strategi
- organisationsstruktur
- organisationskultur
- HRM
- grupper
- ledarskap
- styrning
- organisationsförändring
- hur organisatoriska problem kan förklaras och lösas, speciellt utifrån ett hållbarhetsperspektiv d.v.s. miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet
- förändringsförslag i samband med verksamhetsutveckling
- aktuell forskning (grundläggande)
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1- identifiera, beskriva och jämföra grundläggande begrepp, modeller och teorier inom företagsekonomi d.v.s. inom marknadsföring, ekonomistyrning, extern redovisning och räkenskapsanalys samt organisation och ledarskap.
2-förklara och beskriva utvecklingen av grundläggande företagsekonomiska begrepp, modeller och teorier.
3-tolka, analysera och dra slutsatser om samspelet mellan företagsekonomins olika delområden; marknadsföring, ekonomistyrning, extern redovisning och räkenskapsanalys samt organisation och ledarskap.
4-identifiera, beskriva och jämföra grundläggande metoder som används i företagsekonomi.
5-förstå och förklara företagsekonomi utifrån ett hållbarhetsperspektiv d.v.s. miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
6-använda och kombinera grundläggande begrepp, modeller och teorier inom företagsekonomi för att identifiera, analysera och dra slutsatser om företagsekonomiska problem och frågeställningar.
7- individuellt eller i grupp genomföra verksamhetsanalyser med utgångspunkt i varje företagsekonomiskt delområde samt i dess samspel.
8-använda och kombinera företagsekonomiska grundläggande metoder med fokus på att självständigt kunna söka och värdera information för att genomföra analyser utifrån ett företagsekonomiskt perspektiv.
9- effektivt muntligt och skriftligt presentera och kommunicera sina analyser och slutsatser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
10-ta i beaktande olika perspektiv inom företagsekonomi (marknadsföring, ekonomistyrning, redovisning och räkenskapsanalys samt organisation och ledarskap) för att förstå hur verksamheter fungerar och kan utvecklas.
11-förhålla sig till företagsekonomi utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
12-förhålla sig till etiska frågeställningar inom företagsekonomi samt inom företagsekonomiska metoder.
13-reflexivt och kritiskt kunna tillämpa sina kunskaper inom företagsekonomi.
14-reflektera över sitt eget lärande för att förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom företagsekonomi.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gästföreläsningar, fallstudieseminarier, projektseminarier, gruppuppgifter, övningsuppgifter, fallstudieanalyser och projektarbeten. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion, gästföreläsningar, fallstudierseminarier, projektseminarier och gruppuppgifter obligatoriska och utgör underlag för bedömningen.
Föreläsningar specifikt stödjer lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 11 och 14. Gästföreläsningar specifikt stödjer lärandemål 5, 6, 10 och 11. Fallstudierseminarier och projektseminarier stödjer lärandemål 2, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13 och 14. Gruppuppgifter stödjer lärandemål 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, och 13. Fallstudieanalyser och projektarbeten stödjer lärandemål 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 och 14.
Bedömningsformer
Kursen omfattar fem olika typer av examinationsformer:
- individuella skriftliga tentamina
- grupp-projektrapporter
- grupp-fallstudierapporter
- gruppuppgift
- individuellt aktivt deltagande i seminarier
Individuella skriftlig tentamina examinerar specifikt lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 13 och 14. Grupp-projektrapporter och fallstudierapporter examinerar alla lärandemål med fokus på lärandemål 5, 6, 7, 8, 10, 11, och 12. Individuellt aktivt deltagande i seminarier examinerar lärandemål 9, 10, 11, 12, 13 och 14.
Totalt examineras studenten genom 16 examinationer som presenteras nedan.
Examinationer inom momentet "Marknadsföring"
- Individuell skriftlig tentamen inom marknadsföring, 4 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Grupp-projektrapport inom marknadsföring, 2 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Grupp-fallstudierapporter inom marknadsföring, 1 hp (betygsnivåer: U/G)
- Individuellt aktivt deltagande i marknadsföringsseminarier 0,5 hp (U/G)
Examinationer inom momentet "Ekonomistyrning "
- Individuell skriftlig tentamen inom ekonomistyrning, 4 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Grupp-fallstudierapport inom ekonomistyrning, 2 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Gruppuppgift inom ekonomistyrning, 1 hp (betygsnivåer: U/G)
- Individuellt aktivt deltagande i ekonomistyrningsseminarier 0,5 hp (U/G)
Examinationer inom momentet "Extern Redovisning och räkenskapsanalys "
- Individuell skriftlig tentamen inom extern redovisning och räkenskapsanalys, 4 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Grupp-fallstudierapport inom extern redovisning och räkenskapsanalys, 2 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Gruppuppgift inom extern redovisning, 1 hp (betygsnivåer: U/G)
- Individuellt aktivt deltagande i extern redovisning och räkenskapsanalysseminarier 0,5 hp (U/G)
Examinationer inom momentet "Organisation och ledarskap "
- Individuell skriftlig tentamen inom organisation och ledarskap, 4 hp (betygsnivåer U/G/VG)
- Grupp-projektrapport inom organisation och ledarskap, 2 hp (betygsnivåer: U/G/VG)
- Grupp-fallstudierapporter inom organisation och ledarskap, 1 hp (betygsnivåer: U/G)
- Individuellt aktivt deltagande i organisation och ledarskapsseminarier 0,5 hp (U/G)
För betyget godkänd krävs betyget godkänd på samtliga examinationsmoment.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 18 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur inom "Marknadsföring "
- Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (senaste upplagan). Marknadsföring – teori, strategi och praktik. Pearson Education Ltd.
Kurslitteratur inom " Ekonomistyrning "
- Ax, C., Johansson, C. & Kullvén, H. (senaste upplagan). Den nya Ekonomistyrningen, bok med e-labb. Liber, Stockholm.
- Ax, C. & Kullvén, H. (senaste upplagan.). Den nya Ekonomistyrningen - Övningsbok med lösningar. Liber, Stockholm.
Kurslitteratur inom "Extern Redovisning och Räkenskapsanalys"
- Arvidson, P., Carrington, T. & Johed, G. (senaste upplagan.). Den nya affärsredovisningen – faktabok med e-labb. Liber, Stockholm
- Arvidson, P., Carrington, T. & Johed, G. (senaste upplagan). Den nya affärsredovisningen. Övningsbok. Liber, Stockholm
- Arvidson, P., Carrington, T. & Johed, G. (senaste upplagan) Den nya affärsredovisningen. Lösningar. Liber, Stockholm.
Kurslitteratur inom "Organisation och Ledarskap "
- Forslund, M. (senaste upplagan.). Organisering och ledning. Liber, Stockholm
Kurslitteratur för hela kursen
- Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund
- Borglund, T. m fl. (senaste upplagan). CSR - en guide till företagets ansvar. Sanoma Utbildning, Stockholm.
- Mattsson, P. & Örtenblad, A. (senaste upplagan). Smått och gott : om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Studentlitteratur AB, Lund.
- Malmö högskola, Kurskompendium: Företagsekonomi 1, Kultur och Samhälle, Malmö.
- Fyra praktikfall (anskaffas av studenten själv från Harvard Business Publishing enligt instruktioner från kursansvarig)
Kurslitteraturen kan komma att kompletteras med några vetenskapliga artiklar som är tillgängliga elektroniskt.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen