Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Informatik: Projekt, organisation och ledarskap II
Engelsk benämning
Informatics: Project Management, Organisation and Leadership II
Kurskod
EK170A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Minst 30 hp slutförda inom huvudområdet informatik, i vilka EK140A med slutförd Individuell skriftlig tentamen - Projektmetodik, (3,5 hp), Individuell skriftlig tentamen - Organisation och ledarskap (4,5 hp) samt minst två av tre obligatoriska caseseminarier utifrån organisationsteoretiska perspektiv med indiviuella inlämningsuppgifter (totalt 2 hp) ska ingå.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet IT och ekonomi
Syfte
Kursen syftar dels till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse av projektarbete, projektledningsmetodik samt olika slag av projektstöd i form av laborativa datorövningar, dels till kunskap och förståelse av teorier om gruppdynamik, ledarskap, organisationsförändringar, verksamhetsutveckling och verksamhetssimulering. Vidare är syftet att studenten utvecklar grundläggande kunskaper och förståelse av vetenskapliga perspektiv på IT och verksamheter samt utökade färdigheter inom akademiskt läsande och skrivande.
Innehåll
Kursen innehåller studier för att utveckla kunskaper och förståelse av vetenskapliga perspektiv på IT och verksamheter samt utökade färdigheter inom akademiskt läsande, skrivande och vetenskaplig metod. Vidare innehåller kursen moment för att utveckla en fördjupad kunskap och förståelse av arbete i projekt, projektledningsmetodik, olika slag av projektstöd i form av laborativa datorövningar, teorier om gruppdynamik, ledarskap, organisationsförändringar och verksamhetsutveckling och verksamhetssimulering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. visa fördjupad kunskap och förståelse av dynamik, konflikthantering, kommunikation i projektarbete i grupp
2. visa kunskap och förståelse av aktuell forskning om projektarbete och projektorganisation för utveckling och tillämpning av IT i olika verksamheter
3. visa kunskap om, förståelse av samt förmåga att tillämpa begrepp, teorier och modeller om förändringsledarskap, organisationsförändring och verksamhetsutveckling
4. visa kunskap och förståelse av ledarskap, makt och kommunikation i processer som rör organisationsförändring och ledning
5. visa kunskap om och förståelse av samt förmåga att använda projektledningsmetoder för genomförande och utvärdering av IT-projekt
6. identifiera och värdera samspelet mellan tekniska och organisatoriska system och processer ur ett hållbarhetsperspektiv
7. identifiera, beskriva, förklara och jämföra olika undersökningsmetoder och ansatser
8. visa förmåga att göra analyser och bedömningar av IT-projekt med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt presentera dessa muntligt och skriftligt
9. visa förmåga att identifiera en problemställning och självständigt utarbeta en forskningsöversikt
10. visa förmåga att utforma och genomföra en empirisk studie av ett IT-projekt
11. visa förmåga att identifiera och reflektera över sitt eget lärande för att förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom projekt, organisation och ledarskap
Arbetsformer
Föreläsningar (varav två obligatoriska), inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, case-studier, projektarbete, handledning i arbetsgrupp eller i storgrupp, seminarier, samt självstudier.
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell litteraturstudie inkluderande obligatoriskt seminarium, 5 hp (betygsskala U, G, VG) (mål 2,9,11)
- Obligatoriskt case-seminarium 1 med individuell inlämningsuppgift, 1 hp (betygsskala U, G, VG) (mål 1, 3, 4, 5, 6, 8)
- Obligatoriskt case-seminarium 2 med individuell inlämningsuppgift, 1 hp (betygsskala U, G, VG) (mål 1, 3, 4, 5, 6, 8)
- Obligatoriskt case-seminarium 3 med individuell inlämningsuppgift, 1 hp (betygsskala U, G, VG) (mål 1, 3, 4, 5, 6, 8)
- Individuell skriftlig uppgift – vetenskaplig metod, 2 hp (betygsskala U, G, VG) (mål 7)
- Självständigt projekt i grupp, 5 hp (mål 3, 4, 6, 8, 10) (betygsskala U, G)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 8 hp av kursens 15 hp.
Kurslitteratur
Kurslitteratur för hela kursen
- Alvesson, M. (senaste upplagan). Kommunikation, makt och organisation. Studentlitteratur, Lund.
- Andersen, E. m. fl. (2009). Goal Directed Project Management – Effective Techniques and Strategies. Kogan Page, 4th Edition.
- Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur, Lund.
- Denscombe, M. (senaste upplagan). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur, Lund.
- Edgren, J. & Skärvard, PH. (senaste upplagan). Nätverksorganisationer – outsoursing, partnerskap och nya organisationsformer. Liber, Stockholm. Upplaga 2.
- Granström, G. (senaste upplagan). Dynamik i arbetsgrupper. Studentlitteratur, Lund.
- Jacobsen, D. V. (senaste upplagan). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Studentlitteratur, Lund.
Övriga läromedel
- Kompletterande vetenskapliga artiklar (tillgängliga elektroniskt)
- Kurskompendium och material i form av artiklar och instruktioner kan tillkomma (tillgängliga elektroniskt eller utdelas)
- Tre praktikfall (anskaffas och bekostas av studenten själv från Harvard Business Publishing enligt instruktioner från kursansvarig)
- Kompletterande litteratur för det självständiga forskningsprojektet (grupp-projekt) tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.