Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
IT och entreprenörskap
Engelsk benämning
IT and Entrepreneurship
Kurskod
EK160A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2023-10-09
Gäller från
2025-01-20
Behörighetskrav
Minst 30 hp slutförda inom huvudområdet informatik i programmet samt Individuell uppgift räkenskapsanalys (1,5 hp) slutförd i kursen EK130A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet IT och ekonomi.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förståelse av och förtrogenhet med entreprenörskapets villkor som en samhällelig, social och en individuell process. Studenten ska utveckla kunskaper och förmågor inom olika aspekter av entreprenörskap och IT samt utveckla kunskaper om verksamheters flexibilitet samt om IT-stödd innovation såväl på lokala som globala marknader. Vidare är syftet att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att analysera verksamheter för att kunna identifiera möjliga och nya områden för ekonomisk- och IT-relaterad verksamhetsutveckling.
Innehåll
Kursen börjar med en introduktion av entreprenörskapets villkor där generella begrepp, teorier och metoder för entreprenörskap samt relationen IT och entreprenörskap introduceras. Nyckelfaktorer för entreprenörskap som process behandlas.
Kursen fortsätter med fördjupning om teorier och metoder för att dels analysera och utvärdera affärsidéer/verksamhetsidéer och innovationer, dels fatta beslut gällande affärsidéer/verksamhetsidéer och innovationer med hjälp av valda kriterier.
Vidare fortsätter kursen genom att studenten självständigt i grupp identifierar ett utvecklingsområde, praktiskt utarbetar och presenterar lösningsförslag för hållbar verksamhet samt kritiskt diskuterar och kommunicerar lösningsförslag.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera, jämföra och beskriva nyckelfaktorer för entreprenörskap som process.
2. identifiera, beskriva, jämföra och använda begrepp samt kunna beskriva utvecklingen av modeller och teorier inom entreprenörskap, IT och innovation med ett ekonomiskt hållbart perspektiv.
3. identifiera, beskriva, jämföra samt använda vedertagna begrepp, metoder och modeller för att utvärdera och bedöma affärsidéer, verksamhetsutveckling samt innovationer.
4. identifiera, beskriva och utvärdera ett område inom IT och ekonomi för möjliga innovationer, affärsidéer och/eller verksamhetsutveckling på lokala såväl som globala marknader.
5. visa kunskap om och förståelse av aktuella forskningsfrågor inom entreprenörskap, nyare IT-strategier samt innovation i förhållande till ekonomisk hållbarhet.
6. tolka och analysera verksamheters ekonomiska processer samt dra relevanta slutsatser om hur en organisation kan och har möjlighet att förändras och utvecklas.
7. visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper.
8. aktivt och självständigt arbete i grupp.
9. visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom förståelse av samspelet mellan tekniska och organisatoriska system och processer och hur dessa utgör en förutsättning för hållbar teknik- och verksamhetsutveckling.
10. visa förmåga att identifiera och reflektera över sitt eget lärande för att förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom entreprenörskap, IT-strategier samt verksamhetsutveckling.
11. visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Arbetsformer
Kursen omfattar:
- Föreläsningar (varav 5 - 10 timmar obligatoriska)
- Inlämningsuppgifter individuellt och i grupp
- Case-studier och grupp-projekt, inkluderande skriftlig rapportering och muntlig presentation/redovisning vid obligatoriska seminarier (5 - 10 timmar)
- Självstudier
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell skriftlig tentamen, 3,5 hp (betygsskala U, G, VG) (mål 1, 2, 3, 5)
- Ett obligatoriskt case-seminarium med individuell inlämningsuppgift på 1,5 hp (betygsskala U, G) (mål 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10)
- Grupp-projekt inkluderande aktivt individuellt deltagande i projektredovisning, 2,5 hp (betygsskala U, G) (mål 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 3,5 hp av kursens 7,5 hp.
Kurslitteratur
- Kompletterande vetenskapliga artiklar (tillgängliga elektroniskt).
- Kurskompendium och material i form av artiklar och instruktioner (tillgängligt elektroniskt eller utdelas).
- Kompletterande litteratur för det självständiga arbetet (grupp-projekt) tillkommer.
Material och vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.