Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Informatik: Verksamhetsutveckling och beslutsstöd
Engelsk benämning
Informatics: Business Development and ERP
Kurskod
EK150A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2023-10-09
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Minst 30 hp slutförda inom huvudområdet informatik i programmet samt Individuell uppgift räkenskapsanalys (1,5 hp) slutförd i kursen EK130A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet informatik på nivån 31-60 hp.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska fördjupa och vidareutveckla kunskap, förståelse och förmåga gällande hållbar verksamhetsutveckling. Därutöver är syftet att studenten ska förberedas för arbete med verksamhetsarkitekturer och verksamheters beslutsstöd.
Innehåll
Kursen inleds med strategisk teori samt omvärldsanalys som utgångspunkt för strategival i samband med verksamhetsutveckling. Den behandlar hållbarhetsstrategier samt modeller och metoder för hållbar utveckling bl.a. verksamhetsstyrning med fokus på totalkvalitet, miljömanagement och Corporate Social Responsibility (CSR). Vidare omfattar den verksamhetsarkitekturer för hållbar utveckling, innebärande utveckling och implementering av affärsmodeller, relationer och flöden samt verksamhetsstödjande system (ERP), bl a som stöd för hållbar verksamhetsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera, beskriva och visa förståelse av strategiska synsätt, begrepp och modeller samt för strategier inom olika branscher och Corporate Strategy
- identifiera, beskriva och visa förståelse av begrepp och modeller inom omvärldsanalys samt omvärldsanalytiska metoder
- identifiera, beskriva och analysera strategier samt föreslå och motivera strategival
- jämföra, välja och använda omvärldsanalytiska metoder samt kunna genomföra, presentera och kritiskt diskutera en omvärldsanalys
- identifiera, beskriva, förklara och jämföra synsätt, begrepp, modeller och metoder för hållbar utveckling bl.a. totalkvalitet, kvalitetsstyrning, miljömanagement, CSR och Triple Bottom Line
- utarbeta förslag på åtgärder för hållbar utveckling inom ramen för kvalitetsstyrning, miljömanagement, CSR och Triple Bottom Line perspektiv samt konstruktivt presentera och kritiskt diskutera sådana förslag
- utvärdera, föreslå samt kritiskt diskutera hållbarhetsstrategier bl.a. i relation till IT
- redogöra för, förklara och analysera affärsmodeller, affärsrelationer och flöden
- identifiera, beskriva, förklara och jämföra olika verksamheters behov av verksamhetsstödjande system samt olika typer av system och dess användningsområden
- utarbeta förslag på affärsmodeller för hållbar verksamhet samt konstruktivt presentera och kritiskt diskutera sådana förslag
- analysera samt kritiskt reflektera över implementering av strategi, system för miljö- och kvalitetsledning, affärsmodeller och verksamhetsstödjande system
- visa kunskap och förståelse av aktuella forskningsfrågor inom området informationssystem och hållbar verksamhetsutveckling
- aktivt delta i självständigt arbete i grupp
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- visa förståelse av vikten av samt förutsättningar för en IT-baserad hållbar utveckling
- visa förmåga att identifiera och reflektera över sitt eget lärande för att förstå behov av ytterligare kunskap och kompetens inom informationsteknik och företagsekonomi
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Arbetsformer
Föreläsningar (varav obligatoriskt ca 10 timmar), inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, case-studier, handledning i arbetsgrupp eller i storgrupp, seminarier (obligatoriska ca 10 timmar), självstudier.
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell skriftlig tentamen – Strategi- och omvärldsanalys, hållbar utveckling 6 hp (UV) (Lärandemål: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
- Gruppuppgift – Hållbar verksamhetsutveckling samt individuellt aktivt deltagande i muntlig projektredovisning (seminarium) 3 hp (UG) (Lärandemål: 2, 3, 4, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17)
- Grupp-baserad case-studie - Organisationsutveckling, 1 hp (UG) (Lärandemål: 10, 11)
- Individuell skriftlig tentamen – Affärsmodell och beslutsstöd, 3 hp (UV) (Lärandemål: 8, 9)
- Gruppuppgift –Affärsmodeller 2 hp (UG) (Lärandemål: 9, 10, 11)
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 9 hp (60%) av kursens 15 hp.
Kurslitteratur
Kurslitteratur:
- Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Wiley-Blackwell, Hoboken.
- Iveroth, Lindvall, Magnusson (RED) (senaste upplagan) Digitalisering och styrning. Studentlitteratur: Lund.
- Jensen och Sandström (senaste upplagan) Organisation och ansvar. Liber: Stockholm
- Afuah, A. (senaste upplagan). Business Model Innovation Concepts, Analysis, and Cases. Routledge, New York.
Övriga läromedel
- Kompletterande vetenskapliga artiklar (tillgängliga elektroniskt)
- Kurskompendium och seminariematerial (tillhandahålles)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.