Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Informatik: Projekt, organisation och ledarskap I
Engelsk benämning
Informatics: Project Management, Organisation and Leadership I
Kurskod
EK140A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2014-04-16
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet informatik på grundnivå/nybörjarnivå
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande teoretiska kunskaper om organisation och ledarskap. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskap och förståelse av projektorganisation och projektmetodik.
Innehåll
Kursen består av två block, ett block som behandlar grundläggande teoribildning inom organisation och ledarskap och ett som behandlar grundläggande teorier, analysverktyg och modeller projektmetodik och projektorganisation. Vidare ingår ett praktiskt moment som innebär aktivt deltagande i ett självständigt projektarbete i grupp, där studenten tillämpar projektmetodik och laborativa datorövningar samt reflekterar över projektarbete utifrån grupp-, ledarskaps- och organisationsperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa grundläggande kunskap om och förståelse av projektmetodik som rör projektdefinition, projektplanering och projektekonomi
- visa grundläggande kunskap om olika organisationsteoretiska perspektiv och förståelse av ämnets interdisciplinära grund
- visa grundläggande kunskap om ledarskapsteori
- visa kunskap om och förståelse av gruppdynamiska processer i projektarbete
- visa kunskap om organisationers och organisationsteorins utveckling i förhållande till den tekniska och ekonomiska utvecklingen i samhället
- tillämpa kunskaper och digitala laborativa analysverktyg i projektmetodik och om gruppdynamiska processer i ett praktiskt projektarbete
- tillämpa olika organisationsteoretiska perspektiv och genomföra analyser av processer, strukturer och beteenden i ett organisatoriskt sammanhang
- presentera projektarbete muntligt och skriftligt
- visa ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt till metodik, modeller och teorier om projektledning, organisation och ledarskap
- visa ett vetenskapligt förhållningssätt till rapportskrivning och seminariedeltagande
- visa ett ansvarsfullt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot såväl externa aktörer som den egna projektgruppen
Arbetsformer
Föreläsningar, individuella inlämningsuppgifter, case-studier, laborativa datorövningar, projektarbete i grupp inkluderande skriftlig rapportering och muntlig presentation/redovisning, obligatoriska seminarier samt självstudier.
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
• Individuell skriftlig tentamen - Projektmetodik, 3,5 hp (UV) (mål 1, 4)
• Projektarbete i grupp inkluderande skriftlig och muntlig presentation/redovisning 4 hp (UG) (mål 6, 7, 8, 10, 11)
• Individuell skriftlig tentamen - Organisation och ledarskap, 4,5 hp (UV) (mål 2, 3, 5)
• Tre obligatoriska caseseminarier utifrån organisationsteoretiska perspektiv med individuella inlämningsuppgifter vardera 1 hp (UV) (dvs totalt 3 hp) (mål 7, 9, 10)
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 7,5 hp av kursens 15 hp.
Kurslitteratur
Kurslitteratur fokuserad på projektmetodik
- Hallin, A. & Karrbom Gustavsson T. (senaste upplagan). Projektledning. Liber, Stockholm.
- Jansson T. & Jung L. (senaste upplagan). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Studentlitteratur, Lund.
- Kompletterande material för det självständiga arbetet kan tillkomma
Kurslitteratur fokuserad på organisation och ledning
- Jacobsen D. I. & Thorsvik J. (senaste upplagan). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund
- Tre praktikfall (anskaffas av studenten själv från Harvard Business Publishing enligt instruktioner från kursansvarig)
Kurslitteratur för hela kursen
- Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund
- Mattsson, P. & Örtenblad, A. (senaste upplagan). Smått och gott: om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Studentlitteratur AB, Lund.
Referenslitteratur
- Gustavsson T. (senaste upplagan). Agil projektledning. Sanoma Utbildning, Stockholm
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.