UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Naturorientering, teknik och lärande: kemi och biologi

Engelsk benämning

Science Subjects, Technology and Education: Chemistry and Biology

Kurskod

NO239B

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2023-12-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap samt ämnesdidaktisk kompetens med fokus på kemi och biologi relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.

I kursen behandlas naturvetenskapens karaktär och varför no ska undervisas i grundskolan. Kopplat till naturvetenskapens karaktär tas också upp sökning och hantering av forskningslitteratur.Vidare behandlas djurs, växters och andra organismers liv samt ekosystem och förklaring till livets utveckling.Kursens kemiinnehåll handlar om materia med kemiska och fysikaliska omvandlingar som fasövergångar, kemiska reaktioner och löslighet samt om gaser på mikro- och energinivå och cykliska processer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. identifiera naturvetenskapens karaktär och beskriva hur man arbetar undersökande med elever på säkert sätt samt kunna argumentera för naturvetenskapens plats i skolan
  2. redovisa och kritiskt reflektera över informationssökning gällande forskning inom naturvetenskapens didaktik samt kunna redogöra för innehåll i den funna forskningen
  3. beskriva ekosystems struktur och dynamik, olika livsformers livsbetingelser samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden
  4. redogöra för materias uppbyggnad, egenskaper, omvandlingar och spridning på mikro-, makro- och energinivå

Arbetsformer

Kursen är en kombination av distans- och campusförlagd utbildning. Den innehåller varierande arbetsformer vilka kan utgöras av lärarledda pass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.Obligatoriska moment förekommer i form av exkursion och studiebesök.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig examination (Oral Examination) 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld- ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag. (kap. 12-14, 89 s)

Pleijel, Håkan (2022). Ekologi: en introduktion. (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. (219 s)

Åkesson Nilsson, Gunilla (2019). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (3:a upplagan). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. (kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7 och 16, 62 s)

Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 300 s).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.