Grundnivå
Minst 10 hp inom huvudområdet Byggd miljö.
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen kan ingå i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla teoretiska kunskaper om samhällsplaneringens och planerarens uppgift i samhället. Kursen introducerar och problematiserar centrala begrepp som ”makt”, ”demokrati” och ”medborgare” med fokus på planering och planeringsteori. Kursen kontextualiserar samhällsplaneringen med hjälp av olika teorier om och för planering och relaterar teorier om planering till teoretiska resonemang om demokrati.
Kursen behandlar:
- planering och planeringsteori i ett historiskt perspektiv
- politisk styrning och beslutsfattande
- demokrati som styrform
- självständigt undersökande, reflekterande och analyserande individuellt och i grupp
Efter genomgången kurs ska studenten demonstrera förmåga att:
- presentera och diskutera nyckelbegrepp och teorier om och för planering samt teorier om demokrati och rättvisa relevanta för planering och hållbar utveckling
- kritiskt och självständigt jämföra, kontrastera och utvärdera olika teorier och identifiera deras relevans, styrkor och begränsningar i analytisk tillämpning
- kritiskt och självständigt analysera komplexa planeringsproblem och utmaningar med avseende på olika gruppers behov, intressen och rättigheter
- i skrift och muntligen samt på ett kritiskt och självständigt sätt analysera och utvärdera fall och planeringssituationer ur demokrati- och rättviseperspektiv
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, muntlig presentation, individuell skrivuppgift och självstudier
- Individuell skriftlig uppgift (5hp) (UV) (lärandemål 1-4)
- Gruppuppgift (4hp) (UG) (lärandemål 1-4)
- litteraturseminarium som examineras muntligt och skriftligt (1hp) (UG) (lärandemål 1-2)
För godkänd krävs det att alla kursmoment är godkända.
För väl godkänd krävs dessutom VG på individuell skriftlig uppgift.
- Fainstein, S. & Defilippis, J. (senaste upplagan). Readings in Planning Theory. Fourth edition. Wiley Blackwell.
- Strömgren, A. (2007). Samordning, hyfs och reda: stabilitet och förändring i svensk planpolitik 1945-2005. Uppsala universitet.
Övrigt material och artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.