Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Genomgångna kurser: EL616E English and Education: Language Teaching in Theory and Practice II
Huvudområde
LAENL / Engelska och lärande
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om språklig variation och språkliga normer. Dessutom syftar kursen till att studenten fördjupar sin förståelse av förhållandet mellan språklig variation och språkundervisning, inklusive läromedelsval.
Kursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Med utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer samt engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika digitala redskap används för att studera språklig variation. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisning och språkläromedel.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- kritiskt värdera språklig variation i relation till olika faktorer som plats, klass, genus och etnicitet
- kritiskt använda digitala redskap för att studera språkbruk och språklig variation
- dra teoretiskt grundade slutsatser om språkundervisning och val av läromedel.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en muntlig och skriftlig examination.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee. (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. 560 s.
Forskningsartiklar i urval tillkommer, ca 200 sidor
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Sociolingvistik