Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna BA111F, BA112F, BA121F, BA122F och BA123F är godkända.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60. Kursen är obligatorisk inom fördjupningsspår 2; klinisk fysiologi och ingår i programmets fjärde termin.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap, med särskild inriktning på diagnostisk cirkulations- och respirationsfysiologi.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1. Cirkulations- och respirationsfysiologi samt EKG-tolkning
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas cirkulations- och respirationssystemets fysiologi och patofysiologi. Vidare behandlas olika EKG-metodiker med tillhörande tolkning. Undersökningar av lungfunktion och blodtryck ingår.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning I
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kliniska metodiker, med koppling till cirkulations- och respirationssystemet.
Delkurs 1. Cirkulations- och respirationsfysiologi samt EKG-tolkning
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för fysiologi och patofysiologi inom cirkulations- och respirationssystemet,
- beskriva diagnostiska metoder inom cirkulations- och respirationsfysiologi,
- tillämpa grundläggande EKG-diagnostik,
- reflektera över de yrkesetiska koderna och deras koppling till yrkesrollen, kvalitetssäkring och kommande arbetsuppgifter, och
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i diskussioner kring klinisk fysiologiska metoder
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning I
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för, tillämpa och självständigt, under handledning, utföra undersökningar omfattande diagnostiska metodiker inom cirkulation- och respirationsfysiologi,
- kritiskt granska, bedöma, dokumentera och diskutera provsvar från metodiker inom cirkulations- och respirationsfysiologi,
- tillämpa ett kvalitetssäkert, professionellt, empatiskt och etiskt förhållningssätt gentemot patient, närstående och undersökningsresultat,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området ur ett hållbarhetsperspektiv,
- redogöra för biomedicinska analytikerns ansvarsområden och yrkesroll, och
- visa förmåga till lagarbete och samarbeta med andra yrkesgrupper med ett jämställdhetsperspektiv och undervisa kurskamrater samt informera patienter.
Delkurs 1. Cirkulations- och respirationsfysiologi samt EKG-tolkning
Delkursens arbetsformer
Undervisningen för att uppnå lärandemål 1 – 3 består av föreläsningar med tillhörande seminarier, samt självstudier. Undervisning för att uppnå lärandemål 3 – 5 utgörs dessutom av gruppövningar och laborationer. Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk vid laborationer och gruppövningar.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning I
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Undervisningen bedrivs i form av laboratoriearbete under handledning, att aktivt och självständigt utföra undersökningar, samt genom peer-learning (lärandemål 1-3 och 6). Vidare ingår litteraturstudier, dokumentation i form av en portfolio, samt seminarier med muntlig redovisning (lärandemål 1, 2, 4 och 5). Närvaron är obligatorisk vid verksamhetsförlagd utbildning, samt vid seminarier.
Delkurs 1. Cirkulations- och respirationsfysiologi samt EKG-tolkning
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål bedöms individuellt genom skriftlig och muntlig examination. Fokus vid bedömning av lärandemål 1 och 2 samt 4 och 5 ligger på studentens förmåga att redogöra för och beskriva diagnostiska metoder inom cirkulations- och respirationsfysiologi. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3 ligger på förmågan att tillämpa grundläggande EKG-diagnostik. Vidare läggs stor vikt vid reflektion över säkerhet och kvalitetssäkring kopplat till dessa metodiker. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment i kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningslaboration eller gruppövning kan erbjudas under terminstid. Kriterier för bedömningen finns i studiehandledningen.
För betyget G krävs att samtliga obligatoriska moment är avklarade samt att den individuella skriftliga och muntliga examinationen är godkänd. För VG krävs dessutom att den individuella skriftliga och muntliga examinationen är väl godkänd.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning I
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–6 examineras och bedöms individuellt enligt ett speciellt bedömningsformulär, som särskilt utformats för verksamhetsförlagd utbildning. Lärandemål 1, 2, 4 och 5 bedöms även genom skriftlig portfolio och examineras individuellt vid ett muntligt seminarium. Fokus vid bedömningen av studentens prestation ligger på uppvisande av professionellt förhållningssätt, samt säkerhet och kvalitetssäkring kopplat till dessa metodiker. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment i kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För betyg G krävs tillfredställande närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU), godkänt bedömningsformulär samt godkänd portfolio och seminarium. VG tillämpas inte.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs G på delkurs 1 och 2. För att erhålla betyget VG på hela kursen krävs dessutom VG på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Rätt till omprov för verksamhetsförlagd utbildning
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Jern S, (2011) Klinisk EKG-diagnostik. Sverker Jerns utbildning AB. Mölnlycke, Elanders. (150 s)
Jonsson B, Wollmer P (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber (145 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (5 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.