Grundnivå
Minst 120 hp avklarade kurser inklusive kurser om minst 30hp i huvudområdet Informatik på 31-60 poängsnivån.
MHINF Informatik
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Informatik på 61-90 poängsnivån.
Kursen består av ett examensarbete i informatik och innefattar litteraturstudier och rapportskrivning. I en del fall kan implementation av programvara eller statistisk utredning förekomma. Arbetet kan vara av utredande eller konstruktiv karaktär.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
- kunskap och förståelse i informatik, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund
- kunskap om tillämpliga metoder inom området
- fördjupning inom någon del av området samt orientering om relevanta forskningsfrågor
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
- förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med andra
- färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom informatik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa:
- förmåga att inom informatik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Självständigt arbete samt handledningstid. Omfattningen av handledningen är beroende av arbetets inriktning.
Examinationen sker genom kvalitativ bedömning av uppsatsen, muntlig presentation vid två seminarier, ett ca halvvägs in i arbetet och ett slutseminarium, samt opposition vid dessa två seminarier.
För godkänt examensarbete krävs att följande moment är fullgjorda:
- godkänd skriftlig rapport (13 hp, UG)
- godkända seminarier (2 hp, UG)
Faktorer som tas i beaktning vid betygssättning är förmåga att:
- resonera självständigt och kreativt
- självständigt lösa problem
- tillgodogöra sig och använda litteratur och annat material
- uttrycka sig skriftligt i en teknisk/vetenskaplig rapport
- utföra en muntlig presentation
- opponera på ett vetenskapligt korrekt sätt
När ovanstående kriterier uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget godkänd.
- Rennstam, J. & Wästerfors, D. (2015). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. (Senaste upplagan) Lund: Studentlitteratur.
- Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber
Ytterligare litteratur i form av kompendier och vetenskapliga artiklar kan ingå vilka tillhandhålls av institutionen.
Referenslitteratur:
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Mattson, Pia & Örtenblad, Anders (2008). Smått och gott: om vetenskapliga rapporter och referensteknik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Michalewicz, Zbigniew & Fogel, David B. (2004). How to solve it: modern heuristics. 2., rev. and ext. ed. Berlin: Springer
- Språkrådet (2008). Svenska skrivregler . 3., [utök.] utg. Stockholm: Liber
- Strunk, William & White, E. B. (2009). The elements of style. 50th Anniversary ed. New York: Pearson Longman
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.