Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 5 (TV125A), samt ha godkänd portfolio (provkod 2401) på terminskurs 6 (TV126A)
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Kursen syftar till att ge kunskap om orala funktionsstörningar och oral rehabilitering.
Huvudtemat för kursen är att studera vad tandförluster, smärta och funktionsstörningar har för konsekvenser för den orala miljön och individen samt hur tandförluster ersätts för att uppnå god oral funktion och estetik. Under föregående kurs har kunskap om design, material och framställning av olika oralprotetiska konstruktioner inhämtats. Aktuell kurs fokuserar på att bedöma behandlingsbehov och värdera behandlingsalternativ vid protetisk och bettfysiologisk behandling. Under kursen inhämtar de studerande kunskaper om hur smärta och käkfunktionsstörningar diagnostiseras och utvärderas. Vidare studeras behandling med dentoalveolära implantat, människans åldrande och äldretandvård.
Klinisk färdighetsträning inleds i allmän vuxentandvård, oralprotetisk terapiplanering och rehabilitering samt utredning och behandling av patienter med funktionsstörningar och smärta i käksystemet. Parallellt med detta fortsätter särskild träning i att behandla patienter med pulpit och apikal parodontit, utredningar och behandling av patienter med funktionsstörningar och smärta i tuggsystemet samt oralprotetisk terapiplanering och rehabilitering. För att tränas i kvalitetssäkring avseende vårdens utförande, utvärderar studenten sina egna arbetsinsatser kontinuerligt genom hela arbetsgången.
Kunskap och förståelse.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara vårdeffektivitet i termer av kostnad, nytta och risker i samband med oral behandling
- beskriva hur tandsjukdomar, tandförluster, käkfunktionsstörningar och smärta samt konsekvenserna av dessa varierar över tid, med ålder, kön, allmän hälsa, sociala, ekonomiska och kulturella faktorer samt attityder till tandvård
- redogöra för insamling, dokumentation och analys av patientuppgifter vid odontologiskt omhändertagande, vid rehabilitering av orala funktionsstörningar och vid smärta
- analysera och värdera faktorer som påverkar behandlingsbehov, behandlingsval och prognos vid rehabilitering av orala funktionsstörningar och vid smärta
- förklara biologiska processer i tanden och omgivande vävnad vid oral behandling
- redogöra för indikationer, kontraindikationer och risker för, samt planering, genomförande och uppföljning av dentala implantat
- redogöra för orofaciala smärttillstånd, inklusive temporomandibulär dysfunktion (TMD) och associerad huvudvärk samt faktorer för uppkomst, samsjuklighet, diagnostik, prognos, behandling och utvärdering av TMD
- förklara farmakologiska mekanismer av perifert och centralt verkande analgetika (inklusive bieffekter) samt dess verkan vid behandling av TMD
- förklara åldrandets inverkan på individen ur odontologisk synvinkel
- ge exempel på enkla statistiska metoder och deras tillämpning inom tandvården
- definiera grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse för och tillämpning i tandvården
- redogöra för smärtans fysiologi och patientens smärtupplevelse med speciellt fokus på kronisk smärta, inklusive störd smärtmodulering och psykosociala konsekvenser
- redogöra för grundläggande begrepp inom, och principer för forskningsmetoder för analys av kvalitativa och kvantitativa data
- förklara hur patienter som varit eller är utsatta för våld och övergrepp kan identifieras i tandvårdssituationen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utifrån ett helhetsperspektiv bedöma och värdera patientens orala hälsa samt utföra indicerad behandling vid oral funktionsstörning och smärta
- bedöma och informera om behandlingsmöjligheter och begränsningar vid oralprotetisk rehabilitering och vid TMD både utifrån professionens bedömning och patientens upplevda behov av rehabilitering samt planera och utföra denna
- tillämpa en kostnad-nytta analys vid beslut i samband med oral rehabilitering
- planera och genomföra oral rehabilitering på ett vävnadsvänligt sätt
- bedöma pulpala och periapikala risktillstånd i samband med protetisk behandling samt kunna fatta behandlingsbeslut baserat på denna bedömning
- diagnostisera, analysera och åtgärda enkla tekniska och biologiska komplikationer vid protetisk rehabilitering
- bedöma de anatomiska förutsättningarna för att behandling med implantatretinerad protetik skall kunna genomföras
- kommunicera och samarbeta med alla i teamet ingående deltagare (tandsköterska, tandtekniker, tandhygienist, patient)
- avgöra vilket underlag tandteknikern behöver för att ge bästa förutsättningar för ett gott behandlingsresultat
- tillämpa kunskap om käksystemets funktion i samband med oralprotetisk rehabilitering samt diagnostisera, prognostisera och behandla TMD
- ordinera perifert och centralt verkande analgetika vid orala och orofaciala smärttillstånd
- tillämpa sina kunskaper om den vuxna människans generella hälsotillstånd och psykosociala status i den kliniska situationen
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- inhämta, dokumentera, värdera och hantera medicinsk såväl som psykosocial information erhållen av patienter vid odontologiskt omhändertagande
- tillämpa gällande regler för tandvårdsersättning, kostnadsberäkna och kommunicera med patient och berörda myndigheter inför behandling av olika patientkategorier
- bedöma behov av, samt formulera, remiss och remissvar inom tandvården och till sjukvården samt beskriva ansvarsfördelning mellan remitterande och mottagande vårdgivare
- definiera vilka olika komponenter som ingår i ett behandlingsbeslut och kunna tillämpa dessa i den kliniska situationen
- prognostisera odontologisk behandling samt planera och genomföra uppföljning av behandlingen
- självständigt diagnostisera, behandla och utvärdera enkla endodontiska tillstånd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- ansvarar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik, behandling och prognos av orala tillstånd
- har förvärvat och bibehåller en hög ambitionsnivå för klinisk kvalitet
- ansvarar för att patienten informeras om sitt orala tillstånd och tillgängliga behandlingsmöjligheter med god prognos
- har ett vävnadsbesparande förhållningssätt vid oral rehabilitering
- stödjer ett gott samarbete mellan yrkeskategorierna i tandvårdsteamet
- är lyhörd för och förstår patientens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
- bemödar sig om att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt
- bemödar sig om att arbeta enligt arbetsmiljöföreskrifter
- har ett etiskt och moraliskt gott förhållningssätt i tandvårdssituationen
- har ett respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) i odontologi. Examensarbetet omfattar totalt 30 hp och pågår även under kurserna 8, 9 och 10. Under kurs 7 påbörjas det självständiga arbetet och en preliminär frågeställning relevant för kunskapsområdet Odontologi skall formuleras.
Kliniska moment
Under terminskurs 7 skall den studerande på basis av inhämtade upplysningar ställa diagnos, göra terapiförslag, planera behandlingsgången samt svara för det praktiska genomförandet av behandlingen. Detta gäller allmän tandvård för vuxna, utredning och rehabilitering av patienter med behov av fasta och avtagbara oralprotetiska konstruktioner, av patienter med funktionsstörning och smärta i tuggsystemet samt endodontiska behandlingar.
Stor vikt kommer att läggas vid problemidentifiering, beslutsfattande och självutvärdering av utförd tandvård.
Kursen omfattar 2 provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt samt lägesrapport avseende det självständiga examensarbetet på avancerad nivå. Kriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut.
- skriftlig examination (15 hp)
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler, om inte gällande övergångsregler trätt in.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV658A (terminskurs 8) upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 8.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Nilner K edt, Karlsson S edt, Dahl BL edt. A textbook of fixed prosthodontics: the Scandinavian approach. 2. ed. Gothia fortbildning; 2013
- Schittek Janda M, Mattheos N aut, Larsson C aut, Ekenbäck J aut. Implantat: att förebygga, diagnostisera och hantera komplikationer. Andra upplagan. Gothia fortbildning; 2020
- Okeson JP. Management of temporomandibular disorders and occlusion. 8th edition. Elsevier; 2019
- Lindmark U. Gerodonti: äldretandvård i teori och praktik. Första upplagan. Gothia fortbildning; 2019
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen ges enbart höstterminen 2024 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2026 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Se ovan övergångsbestämmelser.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.