Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV242C Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången) eller UV202C Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen behandlar bedömning och utvärdering ur olika teoretiska perspektiv. Mer precist tar kursen upp dokumentationens, provkonstruktionens och betygssättningens roll i bedömningsprocessen. Centralt i kursen är också hur bedömnings- och betygsättningspraktiker varierar över tid och dess inverkan på lärares undervisningspraktik. Dessutom behandlar kursen konstruktion och användning av utvärderingar i skolans systematiska kvalitetsarbete.
- Redogöra för centrala begrepp relaterade till bedömning, dokumentation och betygssättning
- Kritiskt granska och värdera olika sätt att bedöma, dokumentera och betygsätta lärande utifrån olika teoretiska perspektiv med särskild vikt på kognitionsvetenskap.
- Problematisera olika sätt att konstruera och använda internationella, lokala och nationella utvärderingar för att utveckla den pedagogiska verksamheten.
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
Kursens samtliga lärandemål examineras i ett skriftligt prov (Written Examination) 9 hp.
Anders Hanberger, Sara Carlbaum, Agneta Hult, Lena Lindgren & Ulf Lundström (2016) School evaluation in Sweden in a local perspective: A synthesis, Education Inquiry, 7:3, DOI: 10.3402/edui.v7.30115
Appelgren, Alva (2021). Nya perspektiv på lärande – kognitionsvetenskap för lärare. Stockholm. Liber. (145 s)
Jönsson, Anders. (2017). Prov eller bedömning?: Att tolka och använda provresultat och omdömen. Malmö: Gleerups. (136 s)
Wikström, Christina. (2020). Konsten att göra bra prov: vad lärare behöver veta om kunskapsmätning. Stockholm: Natur & Kultur. (224 s)
Artiklar, rapporter och aktuella styrdokument tillkommer
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.