UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Programmering

Engelsk benämning

Programming

Kurskod

KD402D

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2023-05-15

Fastställandedatum

2023-06-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan i normalfall ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.

Innehåll

En grundläggande förståelse för programmering är nödvändigt för att effektiv kunna skissande och ta fram interaktiva prototyper. En designer har större möjlighet att uttrycka olika typer av interaktivitet när de skissar och prototypar i jämförelse med att arbeta i begränsade kvicka prototypmiljöer.

Kursen introducerar grunderna för kreativ programmering med Javascript. Studenterna undervisas i språket och verktygsuppsättningen som är ett praktiskt verktyg för att skapa interaktivitet. Kunskap om Javascript är också en användbar grund för att lära sig mer om relaterade språk och mer avancerad teknik.

Kursen bygger på konceptet "flipped classroom” som går ut på att studenterna följer onlinematerial utanför klassrummet. Undervisningstiden i klassrummet används istället för coaching, kritik, diskussioner och enstaka föreläsningar. Parallellt med en plan för online lärandematerial introduceras studenterna för en rad med interaktionsdesignorienterade utmaningar som de löser i par genom att tillämpa de verktyg och programmeringskoncept de lärt sig.

Lärandemål

Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:

  1. Beskriva grundläggande programmeringskoncept
  2. Relatera aspekter av interaktivitet till en teknisk implementering i kod
  3. Skapa grundläggande interaktivitet med kod

Arbetsformer

Undervisningen består av självstudier, föreläsningar, laborationer och projektarbete.

Bedömningsformer

Kursen har tre bedömningsformer:

  • Muntlig tentamen (LO 1; HP 3; UG): En individuell muntlig tentamen där studenten ska beskriva och diskutera ett programmeringsbegrepp. Poolen av examinerbara begrepp är känd av studenterna två veckor före tentamen, men varje student kommer att dra ett slumpmässigt koncept vid tentamen.
  • Modellering (LO 2; HP 1; UG): Ett par studenter modellerar ett problem med interaktivitet
  • Projekt (LO 3; HP 3.5; UV): Individuell interaktion eller interaktiv artefakt som tar sin utgångspunkt i de begrepp som introducerats på kursens.

Betyget ”VG” ges om 1 och 2 får G och 3 VG.

Betyget ”G” ges om alla uppgifter får ett G.

Betyget ”U” om någon bedömning får ett U.

Kurslitteratur

Haverbeke, M. (2018) Eloquent JavaScript. No Starch Press.

Förslag på onlinetutorials och instruktioner kommer att publiceras på Canvas.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.