Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt engelska 6
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfall ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Innehåll
En grundläggande förståelse för programmering är nödvändigt för att effektiv kunna skissande och ta fram interaktiva prototyper. En designer har större möjlighet att uttrycka olika typer av interaktivitet när de skissar och prototypar i jämförelse med att arbeta i begränsade kvicka prototypmiljöer.
Kursen introducerar grunderna för kreativ programmering med Javascript. Studenterna undervisas i språket och verktygsuppsättningen som är ett praktiskt verktyg för att skapa interaktivitet. Kunskap om Javascript är också en användbar grund för att lära sig mer om relaterade språk och mer avancerad teknik.
Kursen bygger på konceptet "flipped classroom” som går ut på att studenterna följer onlinematerial utanför klassrummet. Undervisningstiden i klassrummet används istället för coaching, kritik, diskussioner och enstaka föreläsningar. Parallellt med en plan för online lärandematerial introduceras studenterna för en rad med interaktionsdesignorienterade utmaningar som de löser i par genom att tillämpa de verktyg och programmeringskoncept de lärt sig.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna:
- Beskriva grundläggande programmeringskoncept
- Relatera aspekter av interaktivitet till en teknisk implementering i kod
- Skapa grundläggande interaktivitet med kod
Arbetsformer
Undervisningen består av självstudier, föreläsningar, laborationer och projektarbete.
Bedömningsformer
Kursen har tre bedömningsformer:
- Muntlig tentamen (LO 1; HP 3; UG): En individuell muntlig tentamen där studenten ska beskriva och diskutera ett programmeringsbegrepp. Poolen av examinerbara begrepp är känd av studenterna två veckor före tentamen, men varje student kommer att dra ett slumpmässigt koncept vid tentamen.
- Modellering (LO 2; HP 1; UG): Ett par studenter modellerar ett problem med interaktivitet
- Projekt (LO 3; HP 3.5; UV): Individuell interaktion eller interaktiv artefakt som tar sin utgångspunkt i de begrepp som introducerats på kursens.
Betyget ”VG” ges om 1 och 2 får G och 3 VG.
Betyget ”G” ges om alla uppgifter får ett G.
Betyget ”U” om någon bedömning får ett U.
Kurslitteratur
Haverbeke, M. (2018) Eloquent JavaScript. No Starch Press.
Förslag på onlinetutorials och instruktioner kommer att publiceras på Canvas.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.