Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp samt minst 9 hp från kursen Hållbar stadsutveckling i teori och praktik BY601B.
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö 91-120 hp under första året i magisterprogrammet Hållbar stadsutveckling: Ledning och organisering och i masterprogrammet Hållbar stadsutveckling – ledning, organisering och förvaltning (SLU).
Kursens syfte är att fördjupa förståelsen av olika metoder i forskning och utvecklingsarbete inom byggd miljö. Genom en specifik fördjupning ska studenten utveckla sin förmåga att självständigt förhålla sig till aktuell forskning, tillämpa relevanta metoder samt presentera sitt arbete på ett övertygande sätt.
Kursen består av självständigt arbete under kvalificerad handledning.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande diskussioner av olika metoder, former för datainsamling och presentation.
- Grupphandledningar där kursdeltagarna kommenterar varandras pågående arbeten.
- Möten med handledare för diskussion om arbetet under utvecklingsprocessen.
- Seminarier där kursdeltagarna presenterar och opponerar på varandras forskningsprodukter.
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av område samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- fördjupad metodkunskap inom huvudområdet byggd miljö
- sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i kvalificerad verksamhet inom huvudområdet byggd miljö
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
- vidareutvecklad förmåga att tillsammans med samhälleliga aktörer kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar i relation till samtida urbana utmaningar
- vidareutvecklad förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, i dialog med olika grupper
- vidareutvecklad förmåga att inom huvudområdet byggd miljö göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt tydligt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- förmåga att kritiskt diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformerna består huvudsakligen av individuella litteraturstudier, uppsatsskrivande och framtagande av presentationsmaterial samt deltagande i grupphandledningar och seminarier.
- Skriftlig och muntlig redovisning av ett självständigt arbete inom huvudområdet byggd miljö i form av en uppsats (10 hp) (mål 1 – 11) (betygsskala UV)
- Opposition på en annan students motsvarande arbete (2,5 hp) (mål 1 – 11) (betygsskala UG)
- Aktivt deltagande i seminarier (2,5 hp) (mål 1 – 11) (betygsskala UG)
För betyget godkänd på kursen som helhet krävs att studenten är godkänd på samtliga delmoment.
För betyget väl godkänd ska studenten dessutom ha VG på momentet skriftlig och muntlig redovisning av självständigt arbete.
- Booth, W.C., Colomb, G.G. & Williams, J.M. (2016). The craft of research. University of Chicago Press, Chicago.
- Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
- Hart, C. (2018). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. Sage.
- The Sustainable Urban Development Reader (2014). Routledge, London & New York.
- Ward, K. (2020). Researching the City: a guide for students. Sage Publications Ltd.
- Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage publications.
Urval av artiklar samt fördjupningslitteratur som väljs i samråd med lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.