Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Undervisningen behandlar akademisk kommunikation, skriftlig såväl som muntlig. Syftet är att studenterna ska förstå de grundläggande särdragen för argumentation, stil och struktur i en akademisk kontext och kunna tillämpa detta i den egna kommunikationen.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa grundläggande förståelse för argumentation, stil och struktur i olika akademiska skriftliga och muntliga genrer
- visa grundläggande förmåga att kommunicera funktionellt i olika akademiska sammanhang
- kunna skriva en kortare text inom en akademisk genre
- ha utvecklat en grundläggande förmåga att analysera, beskriva och bedöma akademiskt språkbruk samt
- visa ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till den egna språkanvändningen i en akademisk kontext och till akademiskt språkbruk i allmänhet.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och självständigt arbete. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande.
Kursen examineras genom två skriftliga uppgifter (3 respektive 4,5 hp) U/G/VG.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle.
Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.