Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i miljöekonomi. Studenten ska utveckla en förståelse för relationen mellan hållbar resursanvändning och ekonomiska drivkrafter och relationen mellan miljöekonomi och hållbar utveckling.
I kursen behandlas
- grundläggande ekonomisk teori med fokus på mikroekonomiteori
- introduktion till miljöekonomi
- analys av ekonomiska resurser
- metoder som används för miljöekonomisk analys
- miljöpolicyinstrument
- hållbar utveckling sett ur ett miljövetenskapligt perspektiv
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp, teorier och samband inom miljöekonomin
2. identifiera och förklara de ekonomiska drivkrafterna och dess konsekvenser för samhällsekonomi och ekologisk balans.
3. redogöra för hur olika ekonomiska institutioner och aktörer påverkar miljön
4. redogöra för och använda redskap för att bestämma målen för en hållbar resursförvaltning
5. redogöra för marknadsprocesser bakom miljöbelastningen
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
6. analysera miljöproblem i ett miljöekonomiskt perspektiv
7. använda och tillämpa miljöekonomiska modeller och teorier på miljöproblem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
8. kritiskt värdera hållbar utveckling ur ett miljöekonomiskt perspektiv
9. utvärdera och kritiskt granska miljöekonomiska dokument som grund för miljöpolicybeslut samt att sätta dessa i ett etiskt perspektiv
10. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, obligatoriskt seminarium med aktivt muntligt deltagande och eget arbete. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Individuellt skriftligt prov (6 hp) (samtliga mål) (A-E,U)
Litteraturseminarium med skriftlig inlämning (1,5 hp) (mål 1-6 och 8) (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget på hela kursen (7,5 hp) sätts efter betyget på det individuella skriftliga provet
- Dixit, A. (2014). Microeconomics: A Very Short Introduction. Oxford University Press, Oxford.
- Hussen, A, (latest edition), Principles of Environmental Economics and Sustainability, Routledge, Milton Park.
Vetenskapliga artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.