Kursplan
Kursplan våren 2029
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
120 hp från termin 1-4 inom programmet Interaktionsdesign 180hp.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
The course can be included as part of a general degree at undergraduate level.
Innehåll
Under examensarbetet använder studenterna sig av kunskap, färdigheter och värderingar från utbildningen och utför ett större självständigt vetenskapligt arbete inom området interaktionsdesign.
Kursen tar sin utgångspunkt i den preliminära forskningen, designaktiviteterna och inramningarna från Interaktionsdesign: Forskningsmetod. Därför kan det hända att studenter inte får någon utsedd handledare om detta arbete inte är adekvat. Studenterna vidareutvecklar sitt projekt med hjälp av en handledare och arbetet kulminerar i en skriftlig avhandling och ett muntligt försvar.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om den vetenskapliga grunden, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuell forskning (1)
Färdighet och förmåga
Efter slutförd kurs ska studenterna uppvisa:
- förmåga att söka, samla in, värdera och kritiskt tolka relevant information om ett problem och att kritiskt diskutera företeelser, frågor och situationer (2)
- förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att utföra uppgifter inom givna tidsramar (3)
- förmåga att muntligt och skriftligt presentera och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper (4)
- de färdigheter som krävs för att arbeta självständigt inom studieområdet (5)
- förmåga att skriva och strukturera en sammanhängande vetenskaplig text i avhandlingslängd inom området interaktionsdesign, inklusive korrekt hänvisning och citering (6)
Bedömning och tillvägagångssätt
Efter slutförd kurs ska studenterna uppvisa:
- förmåga att inom huvudområdet för studierna göra bedömningar avseende relevanta vetenskapliga, sociala och etiska aspekter (7)
- insikt om kunskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används (8)
- förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sina färdigheter (9)
Arbetsformer
Studenterna förväntas självständigt planera och genomföra ett examensarbete inom området interaktionsdesign. De exakta milstolparna, verksamhetsformerna och målen kan variera beroende på forskningsfrågans karaktär. Utifrån projektarbetet ska studenten formulera slutsatser som är relevanta och – på en nivå som är lämplig för kandidatstudier – insiktsfulla för praktiker inom interaktionsdesign och/eller forskare inom interaktionsdesign. Handledarna hjälper till med avgränsning, tidsfrister, litteratur, kritisk feedback och så vidare. Handledningen kan ske i grupp eller individuellt beroende på situationen. Studenterna ska förbereda och lämna in en skriftlig avhandling (inklusive eventuella kompletterande medier) som måste uppfylla de krav som anges på kursens webbplats. Efter detta ska studenterna muntligt presentera och försvara sitt arbete i en offentlig examination med en utsedd examinator. Handledaren, andra fakultetsmedlemmar och studenter kan också delta i diskussionen med den examinerade, efter examinatorns gottfinnande.
Bedömningsformer
Vid betygssättningen beaktar examinatorn den inlämnade skriftliga uppsatsen (och eventuella kompletterande medier) och den muntliga presentationen/diskussionen som en helhet. Det finns ingen viktning mellan dessa moment, och därför finns det ett enda formellt examinationsmoment på 22,5 HP som bedömer alla avsedda läranderesultat. En betygsmatris används för att relatera läranderesultaten till interaktionsdesign och den publiceras på kursens webbplats. Uppvisande av samtliga läranderesultat ger betyget godkänt ("G"), i annat fall betyget underkänt ("U"). "VG" tilldelas för höga prestationer, enligt beskrivningen i rubriken. Underlåtenhet att lämna in ett skriftligt arbete inom tidsfristen för granskning eller underlåtenhet att muntligt försvara arbetet innebär att studenten inte kan godkännas, mot bakgrund av de avsedda läranderesultaten 4 och 6.
Kurslitteratur
Litteraturen väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.