Avancerad nivå
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen samt Engelska 6.
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om esoterism (t.ex. hermetism, nyplatonism, kabbalah, magi, astrologi, alkemi, frimureri, ockultism) från senantiken till idag med fokus på frågor om genus och sexualitet. Från vår tideräknings början till vår samtid har esoteriska strömningar präglats av olika uppfattningar om kön, genus och sexuell identitet. Alkemiska, astrologiska, kabbalistiska och magiska texter genomsyras av bekönad och erotisk symbolik, och i modern tid har esoteriska strömningar både påverkat och påverkats av politiska rörelser såsom kvinnorörelsen och HBTQ-rörelsen. I kursen ingår att studenten analyserar esoterism ur ett genusperspektiv som ett föränderligt och levande religiöst fenomen och identifierar såväl återkommande drag som spänningspunkter, kontinuitet och förändring.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt redogöra för samt jämföra hur ett urval esoteriska strömningar förhållit sig till frågor om genus och sexualitet historiskt och idag
- självständigt söka och värdera vetenskaplig forskning om esoterism, genus och sexualitet
- självständigt analysera och problematisera esoteriska primärkällor utifrån för forskningsfältet centrala teoribildningar
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, vetenskapligt skrivande och kamratrespons. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Prov 1: Skriftlig och muntlig presentation (Written and Oral Presentation) 3hp. Lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Paper (Paper) 4,5hp. Lärandemål 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Feraro, Shai. 2020. Women and Gender Issues in British Paganism, 1945–1990. Leiden: Palgrave Macmillan. (321 s).
Hanegraaff, Wouter J. och Jeffrey J. Kripal (red.). 2011. Hidden Intercourse: Eros and Sexuality in the History of Western Esotericism. New York: Fordham University Press. (Introduktion, kap. 1, 3, 4, 7, 8, 11, 14, 16). (240 s).
Hedenborg White, Manon. 2021. “Double Toil and Gender Trouble? Performativity and Femininity in the Cauldron of Esotericism Research.” I New Approaches to the Study of Esotericism, red. Egil Asprem och Julian Strube, 182–200. Leiden: Brill. (18 s). https://doi.org/10.1163/9789004446458_011
Martin, Lucinda. 2020. “Jacob Böhme and the Spiritualist Reformation of Gender Exemplified by the Correspondence of Anna Magdalena Francke and the Angelic Brethren.” Daphnis 48: 214–246. http://dx.doi.org/10.1163/18796583-04801007
Segol, Marla. 2021. Kabbalah and Sex Magic: A Mythical Ritual Genealogy. University Park, PA: Pennsylvania State University Press. (220 s).
Snoek, Jan A.M. och Alexandra Heidle (red.). 2008. Women’s Agency and Rituals in Mixed and Female Masonic Orders. Leiden: Brill. (Introduktion, kap. 4, 6, 8, 9). (102 s).
Urban, Hugh B. 2006. Magia Sexualis: Sex, Magic, and Liberation in Modern Western Esotericism. Berkeley, CA: University of California Press. (Introduktion, kap. 1, 2, 3, 5, 7, 8). (164 s).
Utöver detta tillkommer ca. 200 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.