EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning

Engelsk benämning

English Studies and Education: Language Development and Language Teaching

Kurskod

EN425B

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-01-20

Fastställandedatum

2024-04-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN424B Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina kunskaper om Virtual Exchange (VE) som läraktivitet. Kursen syftar dessutom till att studenten ska utveckla sin egen språkförmåga i engelska.

I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll. Vidare fokuserar kursen på studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett f-3 perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal. I kursen bearbetas studenternas erfarenheter av samarbete i engelska genom VE.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori
  2. redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling
  3. planera och presentera en tematiskt uppbyggd och teoretiskt förankrad lektionssekvens för skolår f-3
  4. förklara och diskutera centrala teoretiska och didaktiska begrepp gällande VE som läraktivitet

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig reflektionsportfolio (Written Reflection Portfolio) 8hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.

Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation) 4hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.

För VG på hel kurs krävs VG på prov 1.

God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Gibbons, Pauline (2002). Scaffolding Language, Scaffolding Learning. Teaching second language learners in the mainstream school. Portsmouth: Heinle & Heinle (185 s.)

Lightbown, Patsy, Spada, Nina (2013). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (272 s.)

Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (66 s.)

Lundahl, Bo (2022). Texts, topics and tasks: Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (268 s.)

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur och Kultur. Kapitel 5,6 och 8 (175 s.)

O´Dowd, Robert (2020). A transnational model of virtual exchange for global citizenship education. Language Teaching. Oct 2020, 53:4, (14 s)

Säljö, Roger (2015). Lärande – en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups. (172 s.)

Skolverket (2011). The Curriculum for the Compulsory School. Stockholm: Skolverket (304 s.)

Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Stockholm: Skolverket och Fritzes. (23 s.)

Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (180 s)

Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (176s.)

Kortare texter kan tillkomma

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.