Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F, BA142F el. BA143F samt BA151F el. BA153F (delkurserna 1 och 2).
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Nivå 61- 90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt genom att självständigt genomföra en studie inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap. Vidare är syftet att studenten utvecklar förståelse för tillämpning av etiskt förhållningssätt inom biomedicinsk laboratorievetenskap.
Under kursen fördjupar studenten sina kunskaper inom biomedicinsk laboratorievetenskap och ämnesspecifika kunskaper i valt fördjupningsarbete samt sina kunskaper om vetenskapligt arbetssätt. Under delkursen skriver studenten en uppsats utifrån utarbetad projektplan. Examensarbetet ska vara ett självständigt arbete inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap med inriktning mot tidigare valt fördjupningsspår; laboratoriemedicin eller klinisk fysiologi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa både kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
- tillämpa forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
- planera och självständigt genomföra en studie med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för biomedicinska analytikers yrkesutövning,
- presentera och försvara ett eget arbete samt opponera på annan students arbete,
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt samt grunderna i akademiskt skrivande,
- kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur,
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt inom biomedicinsk laboratorievetenskap, och
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande ur ett hållbarhetsperspektiv utveckla sin kompetens.
Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion (lärandemål 1-8). Arbetsformerna består av föreläsningar, självstudier, gruppövningar och seminarier med handledning. Tillsammans med lärare och handledare väljer, planerar och genomför studenten ett fördjupningsarbete inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap. Vidare uppnås lärandemålen genom att det individuella skriftliga examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Seminarier inkluderar även kamratgranskning av andra studenters uppgifter samt granskning av vetenskapliga arbeten, etiska och forskningsetiska dilemman kopplat till biomedicinsk laboratorievetenskap och yrkesutövning som legitimerad biomedicinsk analytiker. Grunderna i akademiskt skrivande tränas dessutom vid seminarier och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk vid gruppövningar och seminarier.
Lärandemål 1-8 examineras individuellt genom bedömning av det skriftliga examensarbetet, samt i seminarieform genom individuell bedömning av presentationen av egen och kritisk granskning av andra studenters examensarbeten. Lärandemål 2, 4, 6 och 7 examineras individuellt muntligt genom gruppdiskussioner vid seminarier. I bedömningen läggs särskild vikt vid ett korrekt akademiskt och vetenskapligt språk inkluderande relevant koppling till tidigare forskning och vetenskaplig argumentation.
Fokus vid bedömningen av lärandemål 1-2 och 5-6 ligger på studentens förmåga att diskutera och kritiskt analysera vetenskaplig litteratur. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3-8 ligger på studentens förmåga att självständigt planera, genomföra, dokumentera och på ett vetenskapligt sätt kommunicera en studie inom biomedicinsk laboratorievetenskap, samt förmågan att kritiskt granska andra arbeten och sitt eget behov av utveckling och kompetens. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För betyg G krävs godkänt på samtliga obligatoriska moment inklusive skriftligt arbete och opponentskap. För betyget VG krävs därutöver väl godkänt på det skriftliga examensarbetet och muntliga försvaret av det egna arbetet. Specifika bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Litteratur med koppling till det aktuella examensarbetesprojektet bestäms i samråd med handledare.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 200 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.