Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper kring det ledarskap som sjuksköterskan utför i sin profession. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper om hälso- och sjukvårdsorganisation, ledarskapsteori, gruppsykologi och lagstiftning för att kunna leda omvårdnadsarbetet. Studenten ska även inhämta kunskap i hur sjuksköterskan arbetar i team och hur kvalitetsutveckling av omvårdnad genomförs.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurs 1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser hur hälso- och sjukvårdens organisation styrs, samt lagstiftning om hälso- och sjukvård. Vidare omfattar delkursen jämställdhetsaspekter, hot och våld inom hälso- och sjukvård samt modeller för ledarskap och gruppsykologi med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet Delkursen omfattar även samverkan i team och interprofessionellt lärande, vilket även tränas genom praktisk tillämpning. Dessutom omfattar kursen kvalitetsutveckling genom förbättringsarbete utifrån kärnkompetenserna.
Delkurs 2. Handledning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på gruppdynamiska processer inom gruppsykologin vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även gruppdynamikens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkurs 1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- beskriva sjuksköterskans ledarskap i omvårdnadsarbetet och olika ledarskapsteorier och modeller samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet,
- förklara styrning och ledarskap av hälso- och sjukvårdsorganisation på olika nivåer och hur detta påverkar, jämställdhet och patientsäkerhet,
- beskriva teorier och modeller för gruppsykologi, grupputveckling och kommunikation för att tillämpa dessa i teamsamverkan och förstå sjuksköterskans del av interprofessionell samverkan i hälso- och sjukvård,
- redogöra för lagstiftning med relevans för området sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad samt reflektera över hur denna påverkar den egna yrkesutövningen, och
- identifiera och framställa ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvård kopplat till sjuksköterskans kompetens.
Delkurs 2. Handledning III, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- beskriva gruppdynamikens betydelse för handledningssituationer.
Delkurs 1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–3 genomförs undervisning i form av föreläsningar. För att uppnå lärandemål 4 ingår två obligatoriska seminarier med fokus på lagstiftning.
För att uppnå lärandemål 3 samverkar studenterna i team genom obligatorisk bearbetning av tillämpningsuppgifter i form av case. För att uppnå lärandemål 5 genomförs obligatoriskt deltagande i framställandet och presentationen av ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling i team.
Bearbetning, analysarbete och presentation av tillämpningsuppgiften utgör tillsammans med lärarledd handledning obligatoriska arbetsformer.
Delkurs 2. Handledning III, 1 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet bedrivs undervisning i form av föreläsning och fortsatt obligatorisk grupphandledning enligt progressionsspåret i omvårdnad ingår.
Delkurs 1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1–3 examineras individuellt genom skriftlig tentamen omfattande 8 hp. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva modeller för sjuksköterskans arbetsledande funktion jämställdhet samt de organisatoriska faktorer och gruppsykologiska teorier som påverkar den grundutbildade sjuksköterskans arbete.
Lärandemål 4 examineras genom skriftlig individuell inlämningsuppgift omfattande 1 hp. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för aktuell lagstiftning gällande hälso- och sjukvårdens organisation.
Lärandemål 5 examineras individuellt genom en skriftlig reflektionsuppgift omfattande 5 hp där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att identifiera och reflektera kring ett förbättringsarbete för kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvård kopplat till sjuksköterskans kompetens och ledarskap.
För betyget godkänt på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinationer i delkursen samt att alla obligatoriska moment har genomförts. För betyget väl godkänt på delkursen krävs att samtliga kriterier för godkänt betyg är uppfyllda samt att betygskriterierna för väl godkänt betyg avseende den individuella skriftliga tentamen, omfattande 8 hp har uppnåtts. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
Delkurs 2. Handledning III, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1 examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 1 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva gruppdynamikens betydelse för handledningssituationer. För godkänt betyg för delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen samt att samtliga obligatoriska moment har genomförts. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift efter beslut av examinator.
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 2 ges betygen Underkänd eller Godkänd.
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänt betyg på båda delkurser samt att alla obligatoriska moment är genomförda. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 24 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 20 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB.. 50 s.
Hommel A, Andersson Å, (red.) (2023). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Studentlitteratur: Lund. 2: a upplagan. 47 s.
Svedberg L (2021) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur: Lund. 7:e upplagan. 182 s.
Svensk sjuksköterskeförening (2024). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. PDF.
Wheelan SA, (2022) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan.39 s .
Ödegård S (red.) (2019). Säker vård: nya perspektiv på patientsäkerhet. Liber: Stockholm. 48 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
2. Handledning III, 1 hp
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. 14 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 4 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.