Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL229C Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i ekologi, människans utnyttjande av naturresurser, naturbruk ur ett hållbarhetsperspektiv samt jordens utveckling och arters evolution. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter för undervisning i gymnasieskolan.
I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ekologi, förekomst av naturresurser och människans nyttjande av naturen ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv samt lärande för hållbar utveckling. I kursen behandlas även jordklotets utveckling och de geovetenskapliga förutsättningarna för ekosystemen i ett långt utvecklingsperspektiv. Evolution med förändringar av arter och artbildning behandlas för att ge en bild av de processer som ligger bakom biologisk mångfald och varför organismer kan bli resistenta mot antibiotika och pesticider. Det didaktiska innehållet i kursen fokuserar på planering och genomförande av lärandeaktiviteter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för de grundläggande villkor under vilka ekosystem existerar och förändras
- redogöra för centrala ekologiska processer utifrån ett populations-, samhälls- och ekosystemperspektiv
- redogöra för jordklotets utveckling, evolutionens mekanismer och artbildningsprocesser samt utveckling av resistenta organismer
- beskriva och problematisera människans inverkan på biologisk mångfald
- beskriva fördelningen av naturresurser, reflektera över hur naturresurser nyttjas och utnyttjats av människan i ett nutida och historiskt perspektiv samt diskutera konsekvenser av detta ur ett hållbarhetsperspektiv
- konstruera lärandeaktiviteter med utgångspunkt i hållbar utveckling, där intressen, värderingar och attityder synliggörs och ställs mot varandra
- ge exempel på lärandemiljöer utanför klassrummet samt didaktiskt reflektera över och problematisera hur dessa kan användas ämnesövergripande i naturkunskap tillsammans med andra skolämnen.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, exkursioner, studiebesök, seminarier och workshops, grupparbeten, samt interaktivt lärande över internet.
Exkursioner och seminarier utgör obligatoriska moment i kursen.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1- 5.
Prov 2: Skriftlig rapport (Written Report), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 6 och 7
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas
För Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på prov 1 och 2.
Allaby, Michael (2013) A dictionary of geology and earth sciences. Oxford University Press. 4:e utgåvan. (Gratis tillgänglig som E-bok via Malmö högskolas biblioteks hemsida.) (ca 10 s).
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Studentlitteratur (Kapitel 6-9 och 13) (70 s).
Björklund, Mats (2022).”Bara en teori”. Om evolutionsbiologi. Fri tanke (255 s)
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi. En introduktion. Gleerups Utbildning (230 s).
Vetenskapliga artiklar och webmaterial tillkommer (ca 400 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.